Teleselskab vil blokere mobilannoncer
3 i Storbritannien og Italien indfører netværksbaseret blokering af annoncer på web og mobil. 3 vil ikke kommentere på de danske planer.
Mobilselskabet 3 gør klar til at aktivere en ny teknologi, der kan blokere alle annoncer, som ellers vises på smartphones, tablets og PC’ere der henter data via 3’s netværk.
Teleselskabet 3 har afprøvet den nye teknologi i Storbritannien og Italien og nu er det planen at indføre den nye funktion i andre lande, hvor Danmark altså er i blandt. Det skriver den britiske avis Financial Times.
– Her er bagsiden af adblockers
– ”Irrelevante og voldsomme mobilannoncer irriterer kunderne og påvirker deres overordnede oplevelse på netværket. Vi mener ikke, at kunderne bør betale for dataforbrug, som skyldes mobilannoncer,” siger Tom Malleschitz, der er marketingsdirektør for Three UK, i en pressemeddelelse.
Brugerne bestemmer selv
Spærringen af annoncer vil ikke være aktiveret som standard, men 3 giver kunderne muligheden for at slå funktionen til. 3 forhindrer dermed at få EU på nakken for at overtræde reglerne omkring netneutralitet, der lyder at al internettrafik skal behandles ens.
Ved at fjerne reklamerne bruges mindre data og de forskellige sider loades derfor hurtigere. Præcis som hos de der benytter adblockers. Udviklerne arbejder dog også på, at finde ud af at undgå disse ved at bruge kryptering, som koder datatrafikken. Det vil gøre det sværere for blokeringsværktøjer, at skelne mellem indholdet og annoncerne.
Denne software, som kan spærre for reklamerne, installeres i teleselskabernes datacentre og vil blokere annoncer, både når man går på nettet og når man bruger mobilapplikationer. Hovedejeren i 3, Li Ka-shing, har investeret penge i det israelske softwareselskab Shine, der står bag denne annonceblokeringsteknologi.
– Facebook åbner for nyhedsartikler via Instant Articles
Uvist om 3 Danmark også vil blokere
Om 3 i Danmark også vil give kunderne adgang til blokering af reklamer er der, ifølge 3, ikke taget stilling til.
– “Det er ikke besluttet, om vi bringer ad blocking til Danmark, og hvornår det eventuelt bliver. Indtil videre arbejder 3Gruppen på at implementere netværksbaseret ad blocking i England og Italien. Vi kan derfor ikke kommentere yderlige på tilgangen for Danmark,” siger pressechef i 3 Danmark, Rikke Juul Hansen, til MereMobil.dk.
3 er ikke første teleselskab, der spærrer for annoncerne også det caraibiske mobilselskab Digicel har indført et sådan system sidste år for deres 14 millioner kunder.
Mere til historien
Der bruges omkring 100 milliarder dollars på verdensplan på mobilannoncer, ifølge tal fra analysefirmaet eMarketer.
Læs også:
– Reklamefri browser til iPhone og Android