Facebook åbner for nyhedsartikler via Instant Articles

Instant Articles på Facebook åbnes bredt i april. Medier kan fremover publicere nyheder direkte på Facebook.

Eksempel på Instant Article fra Washington Post (Foto: MereMobil.dk)Eksempel på Instant Article fra Washington Post (Foto: MereMobil.dk)

Eksempel på Instant Article fra Washington Post (Foto: MereMobil.dk)

Facebook har gennem snart et år ladet udvalgte medier publicere deres artikler direkte på Facebook, foruden deres egne websites, men snart er det muligt for alle medier at være med, når Facebook fra april åbner funktionen bredt.

Dermed forsøger Facebook også, at blive stedet hvor brugerne altid skal kigge, da alt samles der.

 – Facebook vil vise mere indhold du selv vælger

Helt præcis bliver det 12. april 2016, at verdens største sociale netværk åbner for, at alle der har en website kan publicere artiklerne direkte på Facebook. Den nye løsning giver brugerne mulighed for, at gøre artiklerne interaktive i stedet for kun at linke til en artikel i en Facebook-opdatering. Det skriver Business.dk.

Dermed kommer der også et øget pres på udgivere, hvor det er vigtigt, at de også tilbyder deres nyheder på Facebook.

Artikelformen hedder ”Instant Articles” og har det sidste års tid været testet i samarbejde med New York Times, Washington Post, BuzzFeed, BBC, The Guardian, Bild og Spiegel.

 – TIP: Sådan bestemmer du dine nyheder på Facebook

Den nye ”Instant Articles”-funktion skal være med til at fastholde Facebook-brugerne i længere tid i Facebook-universet.

Udgiverne lokkes også med, at hvis de selv sælger annoncer til de artikler, der publiceres på Facebook, så kan de beholde alle indtægterne selv, mens de ”kun” får 70 procent af indtægten hvis Facebook sælger annoncen. Det skriver Wall Street Journal.

Mange medier, i særligt avisbranchen, har været kritiske over for Facebooks initiativ, da de frygter at brugerne trækkes væk fra egne websites og er for afhængige af Facebook, da de så har kontrollen.

Facebook selv vil også nemmere kunne sælge flere annoncer, hvilket kommer dem til gode da de lever af annonceindtægterne.

 – Facebook vil integrere SMS og Messenger

Hvad tænker du om det nye tiltag fra Facebook?

Hvis du vil se et eksempel på Instant Articles kan du blandt andet besøge Washington Post på Facebook fra en iOS eller Android enhed.

Mere til historien

Husk i øvrigt, at du kan finde MereMobil.dk på Facebook, hvor vi også deler nogle af vores historier, afholder konkurrencer osv.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.