Nu kommer Netflix med i mobilpakken
Mobilkunderne har Spotify, Office, HBO, magasiner og aviser med i abonnemenetet, alt efter teleselskab. Nu kommer også Netflix på listen.
Antenner på taget. Antenneforeninger. TV-pakker. Sådan er vi vant til at kende TV-markedet, men i dag har vi ikke kun én TV-kanal, som for 30 år siden, og flere og flere vil ikke finde sig i TV-pakker, eller at gamle nisser i foreninger styrer, hvilket kanaludbud der er adgang til.
Tilbage i maj viste en undersøgelse fra analysefirmaet Wilke, at 40 procent af danskerne overvejer en mindre TV-pakke, mens 6 procent allerede har klippet navnestrengen til det traditionelle TV. Tallene blev offentliggjort på konferencen Copenhagen Future TV.
Det er ikke kun TV-markedet der i disse år er under hastig forandring. Det gælder også mobilbranchen, som har sværere ved at tjene penge på deres gamle produkter minutter, SMS og data, og derfor ses nye flere tiltag, hvor der inkluderes ekstratjenester, som sådan ikke har noget at gøre med kerneforretningen.
Office, Spotify, Netflix, HBO
Telia tilbyder Spotify og HBO i pakkerne. Telenor byder ind med Microsoft Office for ikke at tale om Telmore, der i Telmore Play har en lang række indholdstjenester med i abonnementet. TDC var nok de første til at gå af den sti, da de i 2008 åbnede musiktjenesten TDC Play.
– Telia-kunder får nye muligheder i abonnementer
Nu slutter 3 sig til udviklingen, og smider adgang til Netflix i 6 måneder med i en række af mobilpakkerne.
– ”Vores kunder elsker at streame underholdning hvor og hvornår det passer dem. Netflix er derfor en oplagt samarbejdspartner for 3 at teame op med, og Netflix har et stærkt katalog af tusindvis af populære serier og film, og de tænker innovativt ligesom os og udfordrer løbende markedet,” lyder det fra David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3 Danmark.
– Nu bliver det dyrere at se Netflix
’House of Cards’ kan ses i dataforbruget
Netflix giver 3 et godt kort på hånden, da tjenesten er det absolut største og mest interessante på streamingområdet.
3, og formodentlig også konkurrenterne, har for længst fået øje på Netflix’ betydning hos mobilbrugerne, da tjenesten tydeligt popper frem i statistikkerne over dataforbruget.
Da tredje sæson af ”House of Cards” blev frigivet den 27. februar klokken 9.01 kunne det direkte ses i trafikken på 3’s netværk. Mellem frigivelsen af frem til efterfølgende søndag aften klokken 21 flyttede Netflix 92,3 terabyte data i netværket. Det er 40 procent mere end i en almindelig februar-weekend.
Siden 2012 er streamingtrafikken, alene i 3’s netværk, steget med 1000 procent, og intet tyder på det ser meget anderledes ud hos konkurrenterne.
Ikke populær alle steder
Skal man tro et blogindlæg på Ekkofilm.dk er Netflix en boble, som vil briste inden for tre år. Så vi skal nyde tjenesten så længe muligheden er der, mener skribenten. Årsagen skulle være, at Netflix bruger flere penge end de tjener. Men indtil videre er Netflix overordentlig populær og stadig i luften.
Generelt har film- og TV-branchen ikke ligefrem været glade for Netflix. Heller ikke internetudbydere klapper i hænderne.
Tidligere har den amerikanske internetudbyder Verizon fået medhold fra myndighederne i, at de ikke behøvede tage hensyn til kravet om net-neutralitet når det gjaldt f.eks. Netflix. I princippet kan amerikanske teleselskaber altså kræve ekstra penge af mobilkunderne eller streamingudbyderen, for at transmittere datatrafikken i netværket.
De ny tider omkring TV ses også hos Apple, der fornyeligt lancerede en ny Apple TV boks, hvor netop streaming af film, spil og anden underholdning er omdrejningspunktet. Også Chromecast fra Google er med til at udfordre TV-udbydere og traditionelle antenneforeninger. Google ventes snart at lancere en ny udgave af Chromecast,for ikke at tale om YouSee der i 2016 er klar med en ny settopboks.
Mere til historien
Netflix-koden, der følger med abonnementet, giver adgang til Netflix ’Standard’ hvor normalprisen er 89 kroner om måneden. Gavekortkoden følger ikke abonnementet, og der stilles ikke krav til hvem der kan indløse den.