Nu kan Chrome-browseren sende dig notifikationer
Med den nyeste version af Google Chrome til PC og mobil, er det muligt for hjemmesider at sende dig notifikationer.
Det har længe været kendt, at applikationers store fordel frem for mobiloptimerede hjemmesider, har været muligheden for push-notifikationer – det er nu slut. Med opdateringen til version 42 af Googles Chrome browser til PC, mobil og tablets, kan hjemmesideudviklere nu implementere en kode, der tillader hjemmesiden at sende notifikationer – dog kun med brugerens tilladelse.
Når man som bruger besøger en hjemmeside med muligheden, vil man blive adviseret om funktionen. Godkendes anmodningen, vil man fremover modtage push-notifikationer, fuldstændig som var det en installeret applikation, der sendte dig den.
– Betjen Chromecast med din TV-fjernbetjening
Det bliver muligt, at holde styr på hjemmesider med tilladelse til at sende notifikationer via browserens indstillinger. Det er også muligt for hjemmesider at sende notifikationer selvom din browser slet ikke er åben, eller det er længe siden den har været aktiv på telefonen.
Push-notifikationer via browseren vil i første omgang være tilgængelig via eBay, Facebook, Vice News og Product Hunt. Men det forventes at mange flere hjemmesider, vil implementere funktionen.
Funktionen kræver HTML5-kodningen kaldet ”Service Worker”, som er tilgængelig på flere platforme, hvilket betyder, at andre browsere i fremtiden formentligt også vil komme med muligheden for push-notifikationer.
Muligheden for web-notifikationer har tidligere været begrænset til få udbyder, blandt andet Roost som vi på MereMobil.dk også har brugt. Medstifer af Roost, Tim Varner fortæller til The Verge, at notifikationer via browseren forventes at blive tilgængelig og udbredt hurtigt, når først flere browsere understøtter funktionen.
– ”Der kræves en temmelig høj grad af ekspertise, at udvikle web-notifikationer. Alle browsere går denne retning. Web-notifikationer bliver en standard kommunikation til hjemmesider ligesom det er for mobile apps, fortæller Tim Varner.
– Danskerne er vilde med Chromecast – eksplosivt salg
Mere til historien
Det er i første omgang op til udvikleren af den enkelte hjemmeside, at definere hvilke notifikationer der skal sendes ud til brugerne. Dette kan for forbrugerne betyde en øgning af daglige notifikationer, specielt hvis det er fra hjemmesider man sjældent besøger og den enkelte hjemmeside har et højt notifikations-niveau.