Undersøgelse afslører: Vi elsker bilens AI – så længe vi selv styrer rattet
Europæerne er vilde med intelligente assistenter i bilen, men tilliden forsvinder lynhurtigt, så snart teknologien vil overtage kørslen helt. Det viser en ny, omfattende undersøgelse fra elbilproducenten Xpeng.

Moderne biler er i dag proppet med kunstig intelligens (AI). Funktioner som adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og automatisk skiltegenkendelse er blevet hverdagskost for mange bilister – også herhjemme i Danmark.
Slut med bilkøer: Jeg har set fremtidens vildeste gadget
Men selvom teknologien er rullet ind på asfalten, viser en ny uafhængig undersøgelse foretaget på tværs af seks europæiske lande (herunder Sverige og Tyskland), at der er et klart digitalt paradoks i den europæiske bilisme. Vi er nemlig trygge ved AI som hjælper, men decideret utrygge, når den bliver autonom.
Stor forståelse, men lav tillid
Hele 82 procent af de adspurgte europæere svarer, at de forstår, hvad AI er. Men når det kommer til såkaldt fysisk AI – altså systemer, der rent faktisk træffer beslutninger og agerer i den fysiske verden – falder trygheden drastisk.
Blandt de mest markante tal i undersøgelsen finder man:
- Generel utryghed: Kun 21 procent føler sig trygge ved fysisk AI i hverdagen.
- Nej tak til selvkørende biler: Blot 13 procent ville i dag have det fint med at sætte sig ind i en fuldt selvkørende bil.
- Klart dyk i tillid: Mellem 42 og 53 procent er trygge ved de gængse førerassistenter (fartpilot, vognbaneassistent m.m.). Men så snart AI’en beskrives som noget, der selv skal overtage kørslen eller træffe kritiske beslutninger i nødsituationer, forsvinder trygheden. Faktisk udtrykker 53 procent direkte lav eller slet ingen tillid til AI i biler generelt.
Undersøgelsen peger desuden på et sjovt gab mellem brug og bevidsthed: Mange af de bilister, der påstår, at de aldrig bruger AI, aktiverer i virkeligheden dagligt funktioner i deres biler, som er baseret på netop AI. De genkender det bare ikke som sådan.
Kontroltab vægter tungere end tab af job
Hvad er det så, de europæiske bilister frygter? Det handler i høj grad om følelsen af kontrol.
Hele 61 procent af de adspurgte peger på, at “tabet af menneskelig kontrol over maskiner” er deres største bekymring. Det vægter dermed markant tungere end den klassiske frygt for, at AI vil snuppe menneskers arbejdspladser (46 procent).
V-LOG: Kina er klar med flyvende biler og menneskelignende robotter
Der er dog geografiske forskelle i Europa. Spanierne er de mest tech-optimistiske, hvor 63 procent har tillid til AI i bilen. I den anden ende af skalaen finder man Storbritannien og vores svenske naboer, hvor kun omkring hver tredje bilist har tillid til teknologien.
Bæredygtighed kan vende skepsis
Hvis bilproducenterne skal gøre os trygge ved fremtidens selvkørende computere på fire hjul, skal der mere end smarte funktioner på bordet. Der skal dokumentation til.
Hele 57 procent af europæerne svarer nemlig, at de ville se menuen mere positivt på AI-mobilitet, hvis der lå klar og troværdig dokumentation for, at teknologien rent faktisk forbedrer bilens bæredygtighed (f.eks. i form af lavere energiforbrug, bedre trafikflow og færre emissioner).
Hos Xpeng, der har bestilt undersøgelsen, tager man resultatet som et værdifuldt arbejdsredskab frem mod fremtidens produktudvikling i Europa:
-“Europa venter ikke på flere funktioner, men på mere eksponering. Europas skepsis bør ikke behandles som en kommunikationsmæssig forhindring. Den er det mest værdifulde brief, branchen har. Vores tilgang er enkel: Gør AI synlig, gør den forklarlig, og lad føreren bevare kontrollen,” udtaler Dr. Brian Gu, Vice Chairman og President for Xpeng.
Mere til historien
John G. fra MereMobil.dk har selv prøvet at sidde i selvkørende biler både i San Fransisco og i Kina. Han er yderst positiv omkring det og synes det er rigtig spændende.

