EU-kovending: Benzin- og dieselbiler stadig tilladt efter 2035?
Det lignede dødsstødet til benzin- og dieselbiler. Men nu foreslår EU-Kommissionen at sænke klimakravene, så nye fossilbiler alligevel kan få lov at rulle ud på vejene.

EU-Kommissionen er ved at trække i land i forhold til deres forbud mod produktion af benzin- og dieselbiler, der ellers er indført fra 2035. Det skriver DR.
Det aktuelle EU-mål lyder på, at alle (100 procent, red.) af nyproducerede biler i 2035 ikke må udlede CO2. Det har derfor betydet et farvel til forbrændingsmotoren.
Men nu foreslår EU-Kommissionen at sænke dette mål, så CO2-udledningerne fra bilerne sænkes med 90 procent sammenlignet med 2021. Mens reglerne for fossilbiler debatteres, fortsætter den elektriske omstilling, hvor Danmark fastholder sin 2. plads i elbilsalg.
– ”Vi trækker i alle de håndtag, vi har til rådighed,” siger næstformand i EU-Kommissionen Stéphane Séjourné og kalder det en “livline” til den europæiske bilindustri.
Benzin- og dieselmotorer kan altså stadigvæk få en plads på markedet – så længe de kører på klimaneutrale brændstoffer. Ændringen betyder, at det ikke længere er teknologien (motoren), men udelukkende udledningen, der tæller.
Foruden lempelsen på personbiler, så sænkes CO2-udlednings-målet for varevogne fra 50 til 40 procent, ifølge Reuters. Den stigende mængde biler på vejene mærkes især i højtiderne, og der er netop nu 50 procent flere elbiler i trafikken i julen, hvor risikoen for ladekø er størst.
Forslaget skal dog godkendes af Ministerrådet og Europa-Parlamentet, før det er gyldigt. Så det er altså endnu ikke vedtaget.
ANNONCE i Artiklen fortsætter herunder
Se lynhurtigt om DU også kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.
Få prisen med det samme – enten herunder eller via dette link. Det er 100% digitalt, og ingen telefonsælgere.
Mere til historien
Miljøorganisationer frygter, at det vil forsinke den grønne omstilling og skabe usikkerhed om elbilernes dominans. Mens dele af bilindustrien jubler.

