Europæere foretrækker nu kinesiske elbiler – ikke amerikanske
En ny undersøgelse fra analysefirmaet Escalent afslører et markant skift i europæiske bilisters holdning.

En ny undersøgelse viser, at næsten halvdelen af alle europæere overvejer at købe en kinesisk bil, mens interessen for amerikanske biler er faldet.
Dette skifte understreges af den stigende tilstedeværelse af kinesiske bilmærker på biludstillinger og i gadebilledet. Det skriver InsideEVs.
Undersøgelsen, der inkluderer bilister fra Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien og Storbritannien, viser, at 47 procent af europæiske bilejere nu overvejer et kinesisk bilmærke.
Det er en stigning fra 31 procent i 2024.
Samtidig er interessen for amerikanske biler faldet fra 51 procent til 44 procent i samme periode.
LÆS MERE: Xpeng udfordrer udtrykket ‘made in China’
Ifølge Escalent skyldes faldet en kombination af præsident Donald Trumps handelspolitik og Elon Musks politiske engagement, hvilket har skabt en generel mistillid til amerikanske produkter i Europa.
Annonce
Se om DU kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald. Tjek her!
Begrænset tillid til kinesiske biler
Trods den stigende interesse for kinesiske biler er tilliden stadig begrænset.
Kun 19 procent af de adspurgte føler sig trygge ved kinesiske varer, selvom det er en fremgang på syv procentpoint.
Dog er der en klar forventning om, at kinesiske biler skal være billigere end deres europæiske modstykker.
Næsten tre ud af fire europæere mener, at kinesiske biler skal have et “discount-præg” over sig, og kun 13 procent er villige til at betale en premium-pris, selv for en teknologisk overlegen kinesisk bil.
LÆS MERE: Yngre danskere åbner døren for kinesiske elbiler
En anden konklusion fra undersøgelsen er, at kinesiske producenter har størst succes med at slå igennem med små og mellemstore elbiler.
Den relative succes for mærker som MG og BYD med modeller som MG 4 og BYD Dolphin bekræfter denne tendens. Dette indikerer, at kinesiske mærker, der satser på premium-segmentet, kan få det svært på det europæiske marked, hvor forbrugerne endnu ikke er klar til at betale høje priser for biler fra Kina.
Mere til historien
Flere og flere kinesiske producenter arbejder på, at flytte produktionen til EU, hvilket gør bilkøberne kan undgå “straftolden“. Senest har Xpeng startet produktionen af deres nyeste G6- og G9-modeller i Østrig.