Mobilforbud i skolen kan skade elevernes læring
Nogle lærere og eksperter er imod mobilforbud og mener at det kan være negativt.

Forslaget fra Trivselskommissionen om at gøre alle danske grundskoler mobilfri møder nu stærk kritik fra flere sider. Både lærere og eksperter advarer om, at et lovpligtigt forbud mod mobiltelefoner i skoletiden kan spænde ben for både undervisernes pædagogiske frihed og elevernes evne til at lære ansvarlig brug af teknologi. Det oplyser BFU i en pressemeddelelse.
Ny retning: Skolerne skal være mobilfrie
Katrine Nimb, lærer på Uglegårdsskolen, er skeptisk over for ideen om et totalforbud. Hun understreger, at mobilen er en naturlig del af elevernes hverdag, og at fokus bør være på at lære dem at bruge den fornuftigt – ligesom voksne også kæmper med balancen. På hendes skole har de gode erfaringer med, at lærerteams sætter rammerne for mobilbrug på de forskellige klassetrin, hvor mobilen f.eks. bruges aktivt i undervisningen og lægges væk i pauserne.
-“På vores skole sætter lærerteams retningslinjer for mobilbrug på de enkelte årgange. Et forbud ville underminere vores rolle som undervisere. På 6. klassetrin bruger vi mobilen aktivt i undervisningen, for eksempel med læringsapps og GPS-løb, mens mobilen er i tasken i pausen. Som i mange andre aspekter af skolen bygger det på tillid, aftaler og samtale, og det styrker elevernes bevidsthed og digitale dannelse,” lyder det fra Katrine Nimb.
Forskningsleder René B Christiansen fra Professionshøjskolen Absalon er enig. Han mener, at dygtige undervisere ser teknologi som et værktøj, der kan understøtte god undervisning, uanset om det er digitalt eller analogt. Han påpeger, at mobilen i nogle specialklasser endda kan hjælpe elever med at fokusere og restituere. Beslutningen om mobilbrug bør derfor ligge hos lærerne, ikke i rigide regler.
En undersøgelse fra Aarhus Universitet viser desuden, at mobiltelefoner kun bruges i en meget lille del af undervisningstiden, hvilket indikerer, at skolerne allerede er opmærksomme på problematikken. Kim Høgskilde fra Brancheforeningen for Undervisningsmidler mener derfor også, at beslutningen om mobilbrug bør træffes lokalt, da elever og undervisningssituationer er forskellige.
Mobilfrie skoler: Nu leger børnene igen
Både lærere og eksperter understreger, at eleverne skal rustes til en digital fremtid. Ved at forbyde mobilen risikerer skolen at virke gammeldags og fratage eleverne muligheden for at lære at håndtere teknologien ansvarligt – en kompetence, der er afgørende for deres videre uddannelse og liv. I stedet for et forbud bør fokus være på at undervise i kritisk og ansvarlig brug af digitale værktøjer.
Mere til historien
Tidligere har det været meldt ud, at koncentrationen var højere på skoler den mobiltelefoner. Hvad er din holdning til mobiltelefoner i skolerne? Skriv gerne i kommentarfeltet herunder.