Nu bliver elbilerne (måske) dyrere
EU-straftolden på elbiler, importeret fra Kina, er nu vedtaget. Den træder i kraft fra i morgen.
Som vi tidligere har beskrevet, kommer der straftold på kinesiske elbiler. EU-Kommissionen har nu meldt ud, at tolden træder i kraft den 5. juli 2024 og vil gælde i op til fire måneder.
Efter “prøveperioden” skal der træffes en endelig beslutning om, hvordan tolden skal være fremadrettet. Herefter vil den gælde i fem år.
Det varierer, hvor hårdt de forskellige producenter rammes, men satsen for de hårdest ramte er 37,6 procent.
Det er nu fastlagt, at Byd rammes med 17,4 procent. Geely med 19,9 procent og SAIC kan notere sig 37,6 procent, hvilket også gælder for alle øvrige elbilsproducenter.
Den gennemsnitlige toldsats er 20,8 procent, oplyser EU-Kommissionen.
Det skal bemærkes, at importtolden rammer importerede biler – og ikke kun biler fra kinesiske producenter. Dermed er der også told på vej til Tesla, BMW og Volvo – sidstnævnte er dog kinesisk ejet via Geely.
I materialet fra kommissionen fremgår det, at Tesla vil få deres sats beregnet, når prøveperioden er slut.
Tesla har tidligere taget højde for, at priserne kan stige på f.eks. Tesla Model 3. Hvordan Tesla eventuelt påvirkes netop nu, står ikke klart.
Endnu ved vi ikke, hvordan toldsatserne påvirker priserne i Danmark. Altså om satsen fuldt ud påvirker priserne, eller om elbilsproducenterne vælger at “absorbere” noget af den selv ved at reducere fortjenesten.
LÆS MERE: Hvor længe holder batteriet i en elbil?
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Det er uklart, om kunder, der lige nu har en elbil i bestilling, vil stå med en højere slutregning. Xpeng har dog overfor Bil Magasinet oplyst, at deres kunder, som har biler på vej hjem, ikke får en ekstraregning.