Xiaomi har stor succes med deres elbil
Den nye elbil SU7 fra Xiaomi har været på det kinesiske marked i én måned og indtager klart førstepladsen.

Xiaomi lancerede tidligere i år deres første elbil, som hedder SU7. Analytikerne havde forudset nogle vilde salgstal og det er startet godt for Xiaomi.
LÆS MERE: Xiaomi er klar med sin første elbil – den ligner en drengedrøm
Efter en måned på det kinesiske elbilsmarked har Xiaomi allerede solgt 7.058 eksemplarer af SU7 på det kinesiske marked. Der er stadigvæk langt op til BYD og Tesla, som er noteret for henholdsvis 120.000 og 31.000 solgte elbiler i april. Det skriver Berlingske.dk.
Det bliver dog spændende at følge, hvordan det går for Xiaomi fremadrettet.
Dermed indtager SU7 allerede pladsen som den ottendestørste elbilstartup i Kina. Det skriver Reuters.
Lei Jun, grundlægger af Xiaomi, har også smidt milliarder i projektet med at lancere en elbil og hans drøm om at overgå Tesla og Porsche.
Målet er at blive en af fem største bilproducenter. Det bliver derfor spændende at se om det lykkedes. Forventningen er, at have solgt og leveret 100.000 SU7’ere ved årets udgang.
LÆS MERE: Forudbestillingerne væltet ind på Xiaomis elbil
SU7 har fået gode anmeldelser og prissætningen på det kinesiske marked er skarp. Den har en pris på 206.000 kroner, hvilket er små 30.000 kroner billigere end Teslas Model 3.
Hvordan prissætningen bliver, hvis vi får Xiaomi SU7 på det danske marked, er uvist. Men Xiaomi SU7 er både hurtigere og har en længere rækkevidde end Teslas modeller.
Tror du, at Xiaomi SU7 vil være interessant for danskere?
Er du ny på elbiler? Så skal du se denne video…
Mere til historien
Xiaomi ventes også, at præsenterer deres næste flagskib på smartphone-markedet i efteråret.
En ny opdatering i Google Maps kan give dig en kontant gevinst på 'op mod 2.000 kroner om året'. Men mens fossilbilisterne kan se frem til en nemmere hverdag, efterlades en stor gruppe bilister med en lang næse.
(mere…)NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

