Fritidsaktiviteter byttes ud med sociale medier

Det fylder mere for børn i 7. klasse, at være på mobilen eller computeren end at være sammen med vennerne fysisk eller dyrke sport.

Børn, smartphone, skole
Børn lukker sig mere og mere inde i smartphone-bobler (Grafik: MereMobil.dk / AI)

I 7. klasse er den foretrukne hverdagsaktivitet at være på mobiltelefonen.

Hverdagen består af samtaler med chatbots, ubehagelige videoer, challenges og reklamer fra ynglings-influencerne. Ret tidligt fylder det “endeløse scroll” på de sociale medier en alt for stor el af børns liv.

LÆS MERE: Så mange børn oplever ubehageligt indhold på nettet

Undersøgelsen viser også, at tæt på halvdelen af alle børnene (48 procent) har en profil på sociale medier, når de er fyldt 10 år. Mens de, inden de fylder 13 år, som er den officielle aldersgrænse for de fleste sociale medier, har en profil på de fleste platforme som f.eks. Snapchat, TikTok, Facebook og Instagram.

LÆS MERE: Ekspert: AI påvirker dine børn

-”Tech-industrien stjæler fra en tidlig alder mere og mere af vores børns opmærksomhed og fritid. Til trods for at børn og unge har positive fællesskaber og selv fremhæver flere gode ting ved at se videoer med vennerne og at lade sig inspirere af influencere, så sker det på platforme, hvor jagten på deres tid sker på bekostning af deres tryghed og sikkerhed, og hvor dybt uetiske forretningsmodeller dominerer. Selvom en del børn og unge kan gennemskue de digitale strategier, kæmper de alligevel en ulige kamp mod alt det, der fastholder, skaber afhængighed og påvirker dem,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

LÆS MERE: Skræmmende mange børn skriver personligt med AI-robotten i Snapchat

Børn og unge fortæller i rapporten også om, hvordan influencere påvirker dem. Flere end syv ud af ti børn i 7. klasse ser indhold fra influencere.

Foretrukne sociale medier blandt børn i 4. og 7. klasse (Kilde: Børns Vilkår)
Foretrukne sociale medier blandt børn i 4. og 7. klasse (Kilde: Børns Vilkår)

Rapporten bygger på svar om 2.153 børn i 4. og 7. klasse, samt interviews med 68 børn i samme aldersgruppe fra skoler rundt i landet.

Rigtigt mange børn bliver optaget af videoer, som ”går til kanten” enten med underholdning eller ved at overraske eller på anden vis, at tale til følelserne. Mange bliver også udsat for indhold, som giver en række tanker, bekymringer eller ubehag.

Du kan læse hele rapporten fra Børns Vilkår her.

Mere til historien

Med rapporten følger en række anbefalinger til politikere, skoler og forældre. Det er alt fra krav om en effektiv aldersverificering på sociale medier, samt til at menneskeliggjorte AI-chatbots og kommercielt influencerindhold rettet mod børn og unge skal forbydes. 

HMD og Xplora indgår samarbejde

Et nyt samarbejde mellem HMD Global og Xplora er en realitet. Vi er spændte på, hvad der kommer ud af det. Læs om planerne.

(mere…)
Norge vil indføre højere aldersgrænse til sociale medier

I Norge vil aldersgrænsen for brug af de sociale medier måske snart hedde 15 år.

(mere…)
Politiet advarer mod svindel på Snapchat

Fyns Politi er ude med en advarsel mod svindel på Snapchat, da de har modtaget en del henvendelser.

(mere…)
Australien: Aldersgrænse for sociale medier

Den australske premierminister vil indføre aldersgrænse for, hvornår man kommer på de sociale medier.

(mere…)
2 ud af 3 børn har oplevet ubehagelige ting online

Red Barnet og Trygfonden har fået udarbejdet en ny undersøgelse, som viser, at 2 ud af 3 børn har oplevet ubehagelige ting online.

(mere…)
Snapchat fyldes snart med reklamer

Inden længe begynder Snapchat at placere sponsorerede beskeder ved siden af dine andre beskeder.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram