Elbil-revolutionen lægger fabrikker øde hen

I Kina lægger elbilernes fremmarch bilfabrikker øde, mens de ansatte bliver færre på nye, effektive fabrikker.

Xiaomi SU7 (Foto: Xiaomi)
Også kinesiske Xiaomi vil have en bid af elbil-lagkagen. Xiaomi, som i Danmark mest er kendt for sine mobiltelefoner, har for nylig præsenteret denne lækkerbisken. Modellen hedder SU7. (Foto: Xiaomi/PR)

Det er et temmelig dystert billede New York Times tegner af den kinesiske bilindustri.

Omstillingen fra fossilbiler til elbiler er i allerhøjeste gear. Det skaber en slagtebænk, hvor ikke kun milliardinvesteringer står øde hen, men også hvor de ansatte i bilindustrien er sat under et voldsomt pres af effektive robotter.

Det er Politiken, som bringer en dansk oversættelse af artiklen fra New York Times.

Skribenten fortæller blandt andet om en 7,7 milliarder kroner dyr fabrik, som den sydkoreanske bilproducent Hyundai åbnede i 2017. Fabrikken står i dag øde hen, og arbejderne er rykket videre til nybyggede, automatiserede fabrikker, hvor elbilerne ruller af samlebåndene i højt tempo.

Kineserne vil have elbiler

Det er således ikke kun i Danmark, EU og resten af den vestlige verden, at elbilerne æder markedsandele i samme tempo som biograferne sælger popcorn.

Kineserne vender ryggen til fossilbilerne. I sidste måned oversteg salget af rene elbiler og hybridbiler for første gang salget af benzinbiler i Kinas 35 største byer, skriver New York Times.

John Zeng, Asien-direktør for analyse- og konsulentvirksomheden GlobalData Automotive, siger til avisen, at der er en revolution i gang i den kinesiske bilindustri, og at produktionen af “biler med forbrændingsmotor er døende”.

Danskerne har fortsat speederen i bund i elbilerne

Selv om transformationen fra fossil til el ventes at tage adskillige år, så vil endnu flere bilfabrikker hen ad vejen ryge på slagtebænken, bilarbejdere skal kunne håndtere store forandringer og byer med produktion af især fossilbiler skal kigge efter andre arbejdspladser, skriver New York Times.

Dilemmaet er, at det er billigere at bygge en ny fabrik til produktion af elbiler end det er, at omstille en fossilbilsfabrik.

Mere til historien

Også i Danmark moser elbilerne sig ind i bilparken. Faktisk kæmper Danmark om den grønne førertrøje i EU. Læs mere om det her

Samarbejde skal skaffe flere ellastbiler på de danske veje

Norlys og DFDS vil sammen sikre nye ladestationer til den tunge transport.

(mere…)
Xiaomi har stor succes med deres elbil

Den nye elbil SU7 fra Xiaomi har været på det kinesiske marked i én måned og indtager klart førstepladsen.

(mere…)
Danskerne har fået flere ladestandere per elbil

De danske elbilejere har ikke haft så mange tilgængelige, offentlige ladepunkter per elbil siden 2021.

(mere…)
VW og Ford: Kunderne vil have hybridbiler

Det samlede salg af elbiler falder i Europa og resten af verden. Kunderne efterspørger opladnings-hybridbiler.

(mere…)
Salget af elbiler stiger igen i Danmark

I april 2023 steg salget af eldrevne biler med godt 14 procent. Ni ud af ti nordmænd køber elbil.

(mere…)
Stor opladeplads er fortsat lukket

Skal du krydse Fyn i din elbil, så vær opmærksom omkring Lillebælt.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram