Mobilspil lokker penge ud af børn og unge
Børn kan risikere at blive ludomaner i en alt for tidlig alder ved at spille mobilspil. Sådan lyder advarslen fra Forbrugerrådet Tænk.
Mobilspil kan være hyggeligt og underholdende, men det er også godt at kende faldgruberne. Der er nemlig mange mobilspil, som har fiktiv valuta af en art, hvad enten det er stjernemønter eller andet, der skal få børn til at købe ting inde i spillet.
Online hestespillet Star Stable er netop blevet anmeldt til det svenske forbrugerråd for at bryde marketingloven. Det skriver DR.
LÆS MERE: Rystende TV 2 dokumentar: Børns mobilspil stjæler alt
Det er dog ikke kun svenskerne, som er klar til kamp mod mobilspillene. Forbrugerrådet Tænk har også set mange spil, som vildleder børn og unge.
I spil skal der oftest betales med andet end ”penge”, hvilket gør børn og unge glemmer, hvor mange rigtige penge at de egentligt har brugt.
Loot boxes er også under luppen, da det kan betyde, at mange køber dem for, hvis de nu får ”det vilde våben” eller andre genstande, som kan hjælpe dem videre i spillet.
Forældre har her et stort ansvar og en vigtig opgave, da de skal hjælpe med at guide børn og unge væk fra dette, som de bliver manipuleret til at købe.
Selvom man en gang imellem også køber forskellige ting til ens børn i disse spil, så er det vigtigt at tale med dem om, hvordan det hele forholder sig. Netop så de ved, at det er spillets hensigt, at man skal købe så meget som muligt.
Ligesom man skal være opmærksom på at børn, udsættes for gamlingelementer i en meget tidlig alder og vænnes til, at det er helt naturligt.
GUIDE: Sådan undgår du at mobilspil stjæler og misbruger dine børns data
DR oplyser, at forhandlingerne til en ny spillelovgivning er i gang her hen over foråret, hvor en af anbefalingerne er at gaming og gambling bør skilles ad.
Mere til historien
Ønsker du at klage over ”gambling” i spil, så skal det ske til Spillemyndigheden, som er den myndighed i Danmark, der varetager dette. Mens Forbrugerombudsmanden står for det, hvis det omhandler manipulerende design eller vildledende markedsføring.