Huawei har succes på elbilmarkedet
Samarbejdet mellem Seres og Huawei går rigtig godt og de sælger biler som aldrig før på det kinesiske marked.
De fleste husker nok Huawei for deres rigtig gode smartphones, der endte med at blive ”blokeret” fra Googles tjenester, hvilket også gjorde telefonerne mistede værdi på vores markedsområde, da Android-telefoner her netop er afhængige af Googles tjenester.
Google tvinges til at droppe Huawei – få overblikket her
Huawei står også bag en masse andet forbrugerelektronik, netværksudstyr og meget andet.
Men elbiler er også i sortimentet. Vi skrev første gang om Huaweis arbejde med elbiler i 2021.
Huawei går fra mobil til bil – første elbil på vej?
Faktisk har de netop nu stor succes på det kinesiske elbilsmarked, hvor elbilsmærket AITO, som er et samarbejde mellem Huawei og Seres, netop nu er det bedst sælgende i Kina. Det skriver Bloomberg.
Der blev i januar solgt 32.973 eksemplarer af AITO-elbilen i Kina, mens der i februar blev solgt 21.000 eksemplarer. Dette er en del mere end konkurrenterne, som tæller bl.a. Nio og Xpeng.
Det forlyder også, at Huawei vil udvikle flere biler i år og dermed udnytte den succes, som de har netop nu.
Om Huawei også kommer tilbage til vores markedsområde med deres AITO-elbiler, det er uvist. Det er Seres Group, som producerer elbilerne. Et mærke der faktisk er på vej med deres Seres 5 på det danske marked.
Nyt elbil mærke på vej til Danmark – stor Tesla-konkurrent
Der er pt. også meget snak om, at kinesisk producerede elbiler kan risikere højere told, da prisen oftest er lavere på elbiler produceret i Kina end i Europa.
Til Mobile World Congress 2024 fremviste Xiaomi også deres bud på en elbil, det kan du læse mere om her.
Mere til historien
AITO M5 hed kortvarigt Huawei AITO M5, men det blev hurtigt ændret, så alt markedsføringsmateriale med Huaweis navn blev fjernet fra butikkerne.