Podcast gør klar til overhaling
De unge er sultne efter indhold, viser DR’s årlige rapport om medieudviklingen i Danmark.
Lyd fylder rigtigt meget i danskernes medieforbrug. Det viser den årlige og netop udsendte rapport “Medieudviklingen 2023” fra DR Analyse.
Således står lyd i form af radio, musik, lydbøger og podcasts for 28 procent af forbruget.
Ligesom tidligere år rummer DR Analyses omfattende status på medieåret 2023 en lang række indsigter, som blandt viser, at podcast har lagt sig ud i overhalingsbanen.
Radiolytningen taber nemlig momentum, mens podcast-lytningen stadig går frem – selvom væksten er aftagende.
For første gang er der registreret et fald i streamingen af podcasts blandt de 15-24-årige medieforbrugere.
Det skyldes ikke nødvendigvis en podcastmætning, skriver DR Analyse. Tværtimod er gruppen sulten for mere. Således angiver størstedelen af de unge podcastlyttere, at de mangler indhold at lytte til.
Det står i kontrast til de voksne lyttere på 25-64 år, som siger, at de mangler tid til at lytte til alt det indhold, de gerne vil høre.
I 2023 angiver hver tredje dansker over 15 år at have lyttet til mindst en podcast mindst en gang om ugen. Det er et enkelt procentpoint højere end i 2022 og fire procentpoint højere end i 2021.
GRATIS PODCAST OM TECH: Vi udgiver en techpodcast, hvor vi taler om teknologi på dansk. Du kan lytte via Apple Podcasts, Pocket Casts, Podimo og Spotify samt i alle podcastapps. Søg efter ‘MereMobil‘ Se også episodeoversigten her.
“Sara & Monopolet” slået tilbage
I rapporten må DR se sig slået i en ordstrid, som kortvarigt opstod, da DR i foråret meddelte, at man droppede tredjepartstjenester, og blandt andet trak den populære podcast “Sara & Monopolet” over i DR Lyd, hvor podcasten således kun kunne streames fra.
“Sara & Monopolet” faldt med fem procent i antal streaminger og downloads per uge set hen over hele 2023.
“Set over et helt år kan tabet synes begrænset for det samlede forbrug af DR’s podcasts sammenlignet med 2022,” noterer DR, og tilføjer, at “det skyldes, at mange stadig lytter til gamle episoder af “Sara & Monopolet” på tredjepartstjenester.
En suveræn etter
Til gengæld sætter DR Lyd sig solidt på toppen, når det drejer sig om 2023’s mest populære program. Nyhedspodcasten “Genstart”, der sætter tidens største og vigtigste nyhedshistorier i perspektiv, er klart den podcast som er blevet streamet og/eller downloaded mest.
Ifølge DR Analyse er “Genstart” noteret for 752.400 ugentlige downloads/streams, og det er dobbelt så mange gange som “Det, vi taler om”.
“Det, vi taler om” udgives på abonnement af tjenesten Podimo og omtales som et “sladdermagasin der graver i ugens store skandaler, overraskelser, forargelser og ikke mindst det kulørte stof grundigt”. “Det, vi taler om” er noteret for 375.700 ugentlige downloads/streams.
Her må Ditte Okman nok forvente et fald for 2024-tallene, når podcasten er kommet bag betalingsmur hos Podimo. I 2023 blev “Det, vi taler om” udgivet på B.T.
Hele rapporten “Medieudviklingen 2023” finder du på dr.dk/analyse.
Mere til historien
På tværs af aldersgrupper konsumerede danskerne i 2023 hver eneste dag mere end syv timers medier, hvilket svarer til tidligere års forbrug. Med medier menes der udover radio, musik, podcasts og lydbøger ogse de trykte og webbaserede tekstmedier samt sociale medier. Desuden de visuelle medier, som klassisk tv og streaming plus de rene og webbaserede videokanaler.