DRTV og TV 2 Play i fremgang

På tværs af aldersgrupper er der nogenlunde enighed om, hvad og hvor der skal streames serier med mere.

pr-billede for Oxen som serie
Opgørelsen for det senest afsluttede kvartal tyder på, at filmatiseringen af Jens Henrik Jensens bestseller “Oxen” nok skal trække seere. (Foto: Søren Rønholt/TV 2)

Der bliver givet og taget, tabt og vundet på tværs af streamingtjenesterne. Det viser den seneste udgave af TV 2’s kvartals rapport for streamingforbruget i Danmark.

Men der er nogle punkter, som stritter ud i årets tredje kvartal. Og det er ikke mindst interessen for danskproduceret underholdning og fiktion, som giver både DR’s streamingtjeneste DRTV og TV 2’s ditto TV 2 Play vind i sejlene.

– “Hvor forbruget af nyheder og sport cirka er på niveau med tredje kvartal sidste år hos de to public service-udbydere, stiger forbruget af især danskproduceret underholdning og fiktion,” udtaler Sofie Bruun i rapporten. Hun er teamchef for Market & Audience Insight hos TV 2 Data & Insight.

Sofie Bruun tilføjer, at de danske programmer står for størstedelen af fremgangen hos de to streamingtjenester i tredje kvartal.

– “Blandt nogle af de mest sete programmer på TV 2 Play og DRTV dette kvartal finder vi bl.a. dokumentarserien “Balladen om kolonihaven”, fiktionsserierne “Agent” og “Huset” samt underholdningsprogrammet “Forræder”.

en grafik
TV 2 Play overhaler i tredje kvartal Netflix efter en fremgang i forbruget på ét dagligt minut. (Grafik: TV 2)

Fælles programmerne er, at de alle er nye danske formater, som rammer bredt på tværs af aldersgrupper, og dermed tiltrækker både unge og ældre seere.

– “Hvor den unge målgruppe generelt bruger mindre tid på at streame programmer i tredje kvartal sammenlignet med sidste år, ser vi en stigning i forbruget på TV 2 Play blandt denne målgruppe. Det er særligt drevet af de brede danske programmer kombineret med mere målrettede indholdstilbud som for eksempel “Bachelorette”, “Minkavlerne” og “Diamantfamilien”, udtaler Sofie Bruun.

Ifølge rapporten taber Netflix målt i seernes tidsforbrug. Det skyldes særligt, at de 20-40-årige i tredje kvartal brugte cirka fire minutter mindre dagligt på Netflix. Samtidig er der især blandt de alleryngste seere sket en stigning i forbruget hos Disney+. Således taber og vinder streaminggiganterne, så det samlede forbrug hos de internationale streamingtjenester ender på niveau med tredje kvartal sidste år.

Mere til historien

Mens TV 2 kan konstatere, at de alleryngste seere øger streamingen fra Disney+, så har Sundhedsstyrelsen netop skærpet anbefalingerne for brug af skærm for de mindste børn. Læs mere om det her

Bliver markant dårligere for mange

Dette streaming-abonnement forringes markant i marts.

(mere…)
Er I virkelig nødt til det, YouSee?

Irriterede ændring fra YouSee træder snart i kraft.

(mere…)
Formel 1 og anden livesport kan flytte til Netflix og andre streamingtjenester

Fodbold, tennis og måske Formel 1. Markedet for livesport er i opbrud.

(mere…)
Apple TV+ er nu klar på Android

ENDELIG! Apple TV+ kan nu downloades på Android-smartphones og -tablets.

(mere…)
Nyt Apple TV ventes snart

Det seneste Apple TV er fra 2022. Måske er en AI-baseret opdatering snart på vej.

(mere…)
Disney+ taber 700.000 kunder

KORT NYT: Det seneste kvartalsregnskab for Disney+ viser, at tjenesten har tabt 700.000 kunder over de sidste måneder.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram