Sådan undgår at blive svindlet digitalt
TIP: Her er 5 gode råd til, hvordan du undgår digital svindel, hvilket cirka 150.000 danskere hvert år oplever.
Det Kriminalpræventive Råd er klar med en ny kampagne, som skal hjælpe danskerne med at gennemskue, hvornår de udsættes for digital svindel.
Vi kender formegentlig alle de mails, hvor der står, at vi har modtaget en pakke, men skal betale for at få den. Ord som ”klik her”, ”haster”, ”Du har glemt porto på din pakke” eller andet, indgår.
Her forsøger svindlerne at benytte ordvalg, der kan få os til at stresse lidt over det. Nogle er dog mere gennemskuelige end nogle andre.
Gode råd til at undgå digital svindel
- Stop op og tag dig god tid, inden du klikker, betaler eller deler personlige oplysninger. Det er vigtigt at undgå forhastede beslutninger.
- Lyt til din mavefornemmelse. Ofte vil du fornemme, at noget er galt.
- Vær opmærksom på faresignalerne, hvis kommunikationen ændrer sig pludseligt eller virker anderledes end normalt, og hvis du føler dig presset til at handle hurtigt.
- Bekræft identiteten på den, du er i kontakt med. Brug myndighedernes officielle kanaler, fx hovednummeret, og hvis det er en person, du kender, så ring selv op på det nummer, personen normalt bruger.
- Del aldrig personlige oplysninger som fx mit MitID eller personlige koder – heller ikke til familie og venner.
LÆS OGSÅ: Skal du have penge tilbage fra Sygeforsikring danmark? Pas på!
Så mange udsættes for svindel
Hvert år bliver omkring 150.000 danskere udsat for IT-kriminalitet og svindlen løber op i et trecifret millionbeløb. Den digitale svindel fylder efterhånden mere og mere.
-”Den digitale udvikling er vigtig for vores samfund, men den øger også risikoen for, at vi udsættes for svindel. Alle kan blive narret online, og der er derfor et stort behov for, at danskerne klædes bedre på til at beskytte sig mod digital svindel,” siger formand for Det Kriminalpræventive Råd Erik Christensen.
Digital kriminalitet er flere ting. Nogle franarres penge fra svindlere, som udgiver sig for at være nogle de ikke er f.eks. bank, myndigheder eller lignende. Mens andre svindles ved handel mellem private.
Teleselskab blokerer millionvis af svindelopkald
-”Mange af vores sanser er sat ud af spil, når vi befinder os digitalt. Vi kan fx ikke aflæse kropssprog og mimik. Vi sænker paraderne, når vi slapper af derhjemme eller bruger vores devices på farten, og det nyder de kriminelle godt af,” siger Tania Schimmel, forebyggelseschef i Det Kriminalpræventive Råd.
Den nye kampagne hedder ’Stop op og undgå digital svindel’ og kører på de sociale medier fra slutningen af august til oktober. Du kan se kampagnevideoerne herunder og læse mere her.
LÆS OGSÅ: Svindlere bruger i stigende grad kendte, danske numre til fupopkald
Bliv klogere på kampagnen…
Du kan se videoerne fra den nye kampagne herunder, hvor du også kan se nogle af de måder, som man kan blive svindlet digitalt.
Læs mere om digital svindel på Det Kriminalpræventive Råds hjemmeside.
Se, ældre mand blive svindlet – Stop op og undgå digital svindel
Se, familiefar blive svindlet – Stop op og undgå digital svindel
Undgå digital svindel: Stop op. Mærk efter.
Se, kvinde blive svindlet. Stop op og undgå digital svindel
Mere til historien
Den IT-kriminalitet, som flest danskere udsættes for, er snyd ved handel på nettet, mens kontaktbedrageri er den IT-kriminalitetstype, hvor danskerne snydes for flest penge. Ofre for kontaktbedrageri mister i gennemsnit for 8.300 kr. og i nogle tilfælde flere hundrede tusinde kroner. Til sammenligning mister ofre for snyd ved nethandel i gennemsnit 2.300 kr. Kontaktbedrageri er, når man overfører penge til en svindler, man får kontakt med via mail, sociale medier, datingssider eller telefonen.