Forventning: Black Friday vil vare en måned
Som forbruger går du ind i et skal-skal ikke-halvår, hvor din yndlings webshop risikerer at lukke, vurderer ekspert.
Pricerunner forventer, at Black Friday i år får voldsomt vokseværk.
Black Friday er kort sagt et amerikansk udsalgs-fænomen, som varer én dag; den fjerde torsdag i november.
I år er det 10 år siden, at nogle danske webshops tog de indledende skridt til Black Friday i Danmark, og de seneste år er udsalgsdagen vokset til en uge – eller længere.
Men det stopper ikke der, mener forbrugeranalytiker hos PriceRunner, Katrine Barslev:
– “Vi har igennem flere år set en tendens til et længere udsalg, som ikke blot varer den enkelte fredag, men hele ugen og endda længere. Jeg forventer, at Black Friday for alvor bliver til Black Month i år,” siger hun og tilføjer:
– “Det betyder skarpe tilbud hele november og god mulighed for forbrugerne at handle i ro og mag hjemmefra.”
Skal-skal ikke-halvår
Der bliver ifølge prisammenligningstjenesten Pricerunners seneste E-handelsindex, så heller ikke meget mere at glæde sig over for forbrugerne, når det kommer til lavere priser.
Samme Katrine Barslev udtaler således i en pressemeddelelse, at vi ser ind i et andet halvår af 2023 med et mangfoldigt e-handelsmarked med mange aktører.
– “Vi ser ganske enkelt ind i et efterår med skarp konkurrence og stort tryk på konstante udsalg og kampagnepriser.”
I hendes vurdering ligger også , at nogle e-handlere vil knække nakken, mens andre vil konsolidere sig og blive endnu større.
I kløften mellem succes og fiasko vil kampen om kunderne for de fleste e-handlere ikke give sig udslag i nedsatte priser. Det står i stærk kontrast til forbrugernes forventninger. I den seneste omnibusundersøgelse fra Pricerunner svarede cirka hver tredje nemlig, at de forventer lavere priser i sidste halvår af 2023.
Sagt med andre ord, så står forbrugerne i et dilemma mellem at købe varen til fuld pris, mens e-handleren stadig eksisterer, eller at vente til, at Black Friday går pris-amok i noget der ligner en måned.
Mere til historien
Pricerunner, som er en del af svenske Klarna, har i samarbejde med analysefirmaet YouGov skabt E-handelsindekset. Første udgave af indekset kom i tredje kvartal i 2018, og er baseret på data fra en kvartalsvis undersøgelse foretaget af YouGov blandt udvalgte onlinebutikker på Pricerunner.