Teknologi trækker kvaliteten ned i nye biler
Kvaliteten i nye biler er den ringeste i 37 år, viser en årlig undersøgelse, hvor dominerende producenter flopper.
Fejlfyldte trådløse opladningsmåtter til mobilen, infotainmentsystemer der driller og problemer med kørselsassistenter er de mest udbredte typer af fejl, som plager nye biler.
Det viser en ny kvalitetsundersøgelse fra den amerikanske analysevirksomhed J.D. Power.
Her brillierer Googlesystemet Android Automotive med 0,51 fejl i snit, mens øvrige infotainmentsystemer forårsager 0,3 fejl per bil.
Undersøgelsen viser i det hele taget, at bilindustrien har gevaldige problemer med kvaliteten. Og at den manglende kvalitet er stigende.
Elbilerne i EU har vilde vækstrater
Således vurderede J.D. Power at kvaliteten i sidste års undersøgelse var faldet med 11 procentpoint siden året før, og i årets udgave af “Initial Quality Study” er faldet øget, så kvaliteten nu er 20 procentpoint ringere.
Så stort et fald er aldrig registeret før i “Initial Quality Study”‘s 37 årige historie.
De store syndere
Ifølge Computerworld noterer J.D. Power i undersøgelsen, at der er en stigning i antallet af fejl på otte ud af ni parametre – kun selve køreoplevelsen holder niveau.
J.D. Power noterer også at, hvad der før var simple og pålidelige dele som dørhåndtag, begynder at blive store fejlkilder i bestræbelserne på at genopfinde dem.
Her er der en tendens i særligt elbilerne, som boner ud med syv af de mest fejlfyldte ti modeller.
Her er elbil-mærkerne Tesla og Polestar store syndere, som sammen med elbiler fra Volkswagen Group og Polestars søstermærke Volvo, også gjorde sig negativt bemærket i undersøgelsen sidste år.
Polestar-bilerne fejler i snit 3,13 gange, mens Tesla-ejere i gennemsnit oplever 2,57 fejl, mens Volvo og Chrysler, ifølge J.D. Power, deler skamlens meget lidt flatterende tredjeplads med 2,5 fejl i snit. Runner up er VW der præsterer 2,49 fejl i snit.
Undersøgelsens dukse findes hos amerikanske Dodge, Ram og, noget overraskende, italienske Alfa Romeo. Hos de tre mærker noteres henholdsvis 1,40, 1,41 og 1,43 fejl i snit, skriver Computerworld.
Vender man tilbage til problemerne med infotainment-systemerne, så er det ikke kun Googles Android Automotive, som driller. Således volder Apple Carplay også bilejerne problemer.
GUIDE: Her er prisen på en elbilopladning
Med til historien hører også, at J.D. Powers undersøgelse er foretaget blandt amerikanske forbrugere. Om resultatet ville være det samme, hvis undersøgelsen var lavet i Europa – eller for den sags skyld blandt de danske bilejere – må stå hen i det uvisse, men som udgangspunkt er der ikke kvalitetsforskel på en Polestar eller en VW solgt og leveret i Arizona eller på Fyn.
Du kan på Computerworld.dk se nærmere, hvordan de enkelte biler klarer sig i undersøgelse.
Mere til historien
Undersøgelsen lander i slipstrømmen på nye tal, som viser at antallet af elbiler på EU-landevejen fortsat stiger. Således steg indregistreringen af elbiler alene i Danmark med vilde 102,4 procent. Læs mere om det her