Har du sat biffen på standby?
En ny undersøgelse viser, ifølge en tv-markedets store spillere, at vi hellere vil streame film og serier end gå i biografen.
Fladskærmskæmpen Samsung har fået lavet en undersøgelse, som viser, at danskerne foretrækker, at streame film og serier.
Med den konklusion er den klassiske premiere-platform for film under pres. Danskerne springer nemlig gerne biografturen over, skriver Samsungs danske afdeling i en pressemeddelelse.
Det er analysebureauet Kantar, som har foretaget undersøgelsen i form af en rundspørge i de fire skandinaviske lande; Danmark, Norge, Sverige og Finland.
Vil droppe biografen
I rundspørgen svarer knapt to ud af fem i aldersgruppen 18-29 år, at de i fremtiden kommer til at streame film og serier hjemmefra i stedet for at gå i biografen.
På tværs af alle adspurgte svarer 29 procent, at de også er parate til at droppe biografens store lærred.
I pressemeddelelsen går Samsungs danske talsperson for tv og AV-området, Magnus Nørgaard, så langt, at han vurderer at danskerne generelt har vænnet sig til en tv-oplevelse af højere kvalitet derhjemme.
– “Og derfor kan det være en tilsvarende oplevelse at se en ny film eller serie hjemme fra stuen sammenlignet med en biografskærm,” siger Magnus Nørgaard.
Han tilføjer, at der de sidste par år samtidig er kommet fart på nyudgivelser og premierefilm på streamingtjenesterne.
Skærmen har en vigtig plads i hjemmet
Kantars undersøgelser viser også, at tv’et er rykket ind på en central plads i hjemme rundt om i Skandinavien. De fleste skandinavere bruger deres tv til streaming og video. Og så flow-tv.
Godt hver fjerde svarer, at de via tv’et lytter til musik, 19 procent gamer, og 9 procent ser træningsvideoer.
Talspersonen Magnus Nørgaard peger desuden på en detalje i undersøgelsen. De unge mellem 18 og 29 år er klar til at opsige deres abonnement(er) på streaming-tjenester. Faktisk gælder det for næsten to ud af fem i den aldersgruppe.
– “Jeg tror i høj grad, at vores syn på underholdning er skiftet, og perspektivet er blevet bredere. I dag kan et tv for eksempel bruges til gaming, træning, streaming, til at vise kunst, lytte til musik og meget andet ud over at se traditionelle flow-programmer. Og som en naturlig forlængelse af det bliver danskerne måske mere kræsne, både når det kommer til selve indholdet på forskellige streamingtjenester, men måske i lige så høj grad også tv-produkter, som skal favne flere formål end tidligere,” lyder vurderer fra Magnus Nørgaard.
NYT OM SAMSUNG: I vores nyhedsopdateringer, som udsendes tre gange om ugen, kan du følge med i nyheder om Samsungs nyeste produkter. Tilmeld dig her (gratis). Frameld når du har lyst.
Mere til historien
I det hele taget – og nok ikke specielt overraskende – har anvendelsen af tv’et, fjerneren, husalteret eller bare tossekassen i de senere år ændret sig gevaldigt. Danskerne sidder nemlig mere og mere alene foran skærmen. Det viser tal i DR Medieforsknings rapport “Medieudviklingen 2022”. Læs mere om det her