Streaming har overhalet flow-TV i Danmark
Så nåede vi vendepunktet. Flere danske forbrugere streamer mere end de ser traditionelt tv. Det oplyser TV 2.
TV 2 melder ud, at streaming nu er mere udbredt hos de danske forbrugere end traditionelt tv.
Det oplyser TV 2 på baggrund af en række kilder, som stammer fra TV 2’s undersøgelser og seermålingen Nielsen, som siden januar 2022 har leveret målinger omkring danskernes streamingforbrug.
TV 2 har udgivet ”Streaming i Danmark”, som tydeligt viser udviklingen.
Streaming er blevet mainstream
– ”Vi har længe talt om, at udbredelsen af streaming blandt danskerne ville overhale traditionelt tv, og nu er det sket. I 2022 streamer 3,7 millioner mennesker i Danmark hver uge, hvilket svarer til 65 procent af os, mens kun lige over halvdelen, nemlig 54 procent, ser traditionelt tv ugentligt. Samtidig viser de nyeste tal fra seermålingen Nielsen, at streaming har så godt fat i den brede danske befolkning, at vi nu reelt kan tale om, at streaming er mere mainstream end traditionelt tv i Danmark,” siger Head of Market & Performance Measurement hos TV 2, Frederik Barnholdt.
I de første år var streaming drevet af de unge forbrugere, men nu findes fremgangen i andre aldersgrupper. Undersøgelsen viser også, at det særligt er aldersgruppen fra 31-50 år, som streamer meget.
Faktisk streamer 78 procent af denne aldersgruppe hver uge. De streamer i gennemsnit 74 minutter dagligt. Dermed overhaler de også de 21 til 30-årige, som streamer 69 minutter dagligt.
LÆS OGSÅ: Dette skal du vide om YouSee Play
Mange myter og uklarheder
– “Der hersker mange myter og uklarheder om streaming. Og i dag har streamingtjenesterne en så stor gennemslagskraft og udbredelse, at vi er nødt til at kunne tale om dem og deres rolle i mediebilledet på et nuanceret og oplyst grundlag. Hos TV 2 har vi et team af data- og analysekonsulenter, der hver dag overvåger og analyserer streamingmarkedet og danskernes forbrug. Derfor giver det rigtig god mening, at TV 2 bidrager til at gøre viden om streamingforbruget mere transparent og tilgængelig for alle, siger Frederik Barnholdt, der er Head of Market & Performance Measurement hos TV 2.
Undersøgelsen fra Nielsen viser også, at der på en uge er 3,7 millioner danskere, som ser indhold via streaming, mens der er 3 millioner danskere som ser indhold via broadcast (altså live-TV).
Ældre bruger mest tid på ”traditionelt tv”
Aldersgruppen fra 51 til 70 år bruger stadig mere tid på traditionelt tv end på streaming. I målgruppen under 30 er det omvendt. Her fylder flow-tv næsten ingenting.
Du kan se tallene herunder.
GUIDE: Sådan opgraderer du dit gamle TV til streaming
Mere til historien
Vil du blive klogere på udbredelsen og forbruget af streaming, så kan du læse nærmere i ”Streaming i Danmark”, som TV 2 står bag.