5,3 milliarder mobiltelefoner bliver affald i 2022

Gamle mobiltelefoner indeholder værdifuldt materiale og bør i langt højere grad genbruges, lyder opfordringen fra organisationer der har til formål, at håndtere producentansvaret for udtjent elektronik.

bunke mobiltelefoner
Skrottede mobiltelefoner indeholder værdifuldt materialer guld, sølv og kobber. På dette billede ses et udsnit af 12.000 mobiltelefoner til videresalg, genbrug eller forsvarlig destruktion, som blev indsamlet via Telia Recycle i 2020. (Foto: Telia)

Tæt på en tredjedel af de mobiltelefoner, som findes på verdensplan, ventes at blive kasseret eller gemt og glemt i løbet af i år.

Det fremgår af en ny rapport fra organisationen WEEE Forum.

I tørre tal betyder, at en meget stor del af de 5,3 milliarder af verdens (anslået) 16 milliarder mobiltelefoner aldrig – eller næppe – bliver genbrugt.

Det bekymrer WEEE Forum, som repræsenterer 46 organisationer, der har til formål at håndtere producentansvaret for udtjent elektronik.

– “Hvis vi ikke genbruger de værdifulde materialer, som de indeholder, så skal vi finde materialerne i miner i lande som Kina eller Congo,” siger Pascal Leroy, der er direktør hos WEEE Forum, ifølge det franske nyhedsbureau AFP.

Mobiltelefoner indeholder værdifuldt materiale som guld, sølv, kobber og palladium samt en række andre genanvendelige komponenter.

Kun en lille del af verdens elektroniske affald

Trods det voldsomme antal mobiltelefoner, der ventes skrottet i 2020, så udgør de udtjente mobiltelefoner kun en lille del af verdens samlede elektroniske affald.

Alene i Europa har en gennemsnitlig familie op til fem kilo elektronik per person liggende. Produkterne gemmer folk i tilfælde af, at de skulle få brug for dem igen.

Men ifølge en rapport fra 2020 fra den globale elektronik-affalds overvågning er der årligt over 44 millioner ton elektroniske produkter, som aldrig bliver genbrugt.

Udover de værdifuldt materialer guld, sølv og kobber indeholder elektronikken ofte også farlige materialer.

– “Når det hele gøres op, så drejer det sig enorme mængder globalt,” siger Pascal Leroy fra WEEE Forum, og tilføjer med adresse til beslutningstagerne:

– “Men elektronik-affald vil aldrig blive indsamlet frivilligt på grund af de høje omkostninger. Derfor er lovgivning afgørende.”

EU-ensretning af mobilopladere

For nylig vedtog EU en ensretning af mobilopladere. Ensretningen tager fart i efteråret 2024, og betyder at eksempelvis både iPhones og Android-telefoner vil skulle lades op med et USB-C-kabel.

Det samme er tilfældet for bærbare computere. Her træder kravet dog først træder i kraft i 2026.

Andre opladelige enheder som høretelefoner, tablets, digitale kameraer, trådløse højttalere og lignende produkter skal også kunne lades med USB-C-kabler.

Apple tvinges således til at ændre sine ladekabler. Firmaet har ellers altid brugt unikke kabler, der kun kan bruges til iPhone eller Mac-computere.

Ifølge EU-kommissionen vil tiltaget spare forbrugerne for 250 millioner euro om året. Sidegevinsten er, at mængden af skrottede opladere og ditto ledninger mindskes.

Mere til historien

Ifølge AFP vil de godt fem milliarder skrottede mobiltelefoner stablet oven på hinanden, nå en højde på over 50.000 kilometer.

Gamle telefoner kan blive billig cloud: Google vil genbruge 2.000 mobiler

Brugte smartphones ender normalt i skuffen eller skraldespanden. Nu vil forskere og Google bygge en privat cloud af 2.000 pensionerede Pixel Fold-telefoner. Idéen er både genial og temmelig besværlig.

(mere…)
Flere Android-producenter ventes at skifte strategi

RYGTE: Android-producenter ventes at skifte lanceringsstrategi, der bygger mere på spredte lanceringer.

(mere…)
Næsten ingen gider foldbare telefoner

Producenterne sprøjter dem ud, men forbrugerne vender tommelfingeren nedad. En ny undersøgelse viser, at hverken foldbare skærme eller kunstig intelligens lokker køberne. Det er stadig batteriet og prisen, der bestemmer, hvornår vi køber ny mobil.

(mere…)
Mobilpriserne stiger i 2026: Køb hellere sidste års telefon

2026 er et skidt år for mobilkøbere. AI-industrien støvsuger markedet for RAM, og det presser priserne i vejret på selv mellemklasse-telefoner. Vores klare råd: Køb sidste års model og spar tusindvis af kroner.

(mere…)
Mobilpriser stiger voldsomt: RAM-krise rammer nu Oppo og OnePlus

RAM-krisen i 2026 tvinger nu producenter til at hæve priserne på eksisterende smartphones. Se her hvor meget prisen stiger, og hvorfor AI har skylden.

(mere…)
RAM-krise 2026: Derfor stiger mobilpriserne

En ny rapport spår dystre udsigter for smartphone-markedet. RAM-krisen, også kaldet RAMageddon, sender priserne op og produktionen markant ned i 2026.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2026 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram