Sådan bliver et mobilspil en succes
En ny rapport viser, hvad der gør vi klikker på en reklame og hvordan spiludviklere nemmest får succes med et mobilspil.
Mobiltelefonen er i stigende grad også blevet en ”spilkonsol”, hvilket giver en gode indtægtsmuligheder for spiludviklere og annoncerer.
Unity, som har danske rødder, er klar med en ny rapport, som viser, hvad der får brugerne til at klikke, hvad de klikker på og hvordan spiludviklere lettest kan få succes med et mobilspil
I Danmark spiller tæt på hver tredje på deres smartphone mindst én gang om ugen, mens antallet af daglige mobilgamere er steget med 74 procent på verdensplan.
For nogle er mobilspil ren underholdning og tidsfordriv, men for andre er det en virkelig god forretning.
Video trækker opmærksomhed
Rapporten fra Unity hedder ”Mobile Insights 2022: Growth and Monetization Report”. Her kigger de nærmere på, hvad kendetegnet ved succesfuld annoncering i mobilspil er.
Unity kommer frem til en række interessante ting i rapporten. De væsentligste er, at video performer dobbelt så godt som statisk tekst.
Undersøgelsen viser også, at en af hemmelighederne ved en succesfuld lancering, er at lave en softlaunch. Her kan spiludvikleren nemlig indsamle en masse brugbare data inden den helt store lancering.
Canada er et godt land
Rapporten udnævner Canada til at være det bedste land at lave en softlaunch i. Det er uvist om, der er flere mobilgamere i Canada pr. indbygger end i andre lande.
Der er også utrolig stor forskel på, hvilken genre af spil, som har størst succes med annoncering. Rapporten viser, at genren ”Hyper Casual” har en højere click through rate (CTR) end andre. Annoncerer man i andre spil, så er det bedst at vælge et spil i samme genre, som det spil man annoncerer for.
Timing betyder også rigtig meget. Rapporten viser, at januar er den måned, som flest foretrækker at lave en softlaunch på. Og en softlaunch er i gennemsnit på 6,5 uger.
Mere til historien
I Danmark har vi generelt godt styr på, at udvikle succesfulde mobilspil. Den største succes er uden sammenligning Subway Surfers, som blev et af de mest downloadede mobilspil i det seneste årti.