Spotify træder ind i metaverset med Spotify Island
Spotify er klar til metaverse. Dette er er den første musikstreamingtjeneste, som tilslutter sig Roblox.
Generelt er mange virksomheder allerede kommet ind i metaverset på den ene eller anden måde. Og nu er Spotify også klar. Virksomheden siger, at det er den første musikstreamingtjeneste, der tilslutter sig metaverset via platformen Roblox.
Spotify har på Roblox fået et rum, som hedder Spotify Island. Her kan brugere skabe musik, opleve virtuelle spillesteder og få adgang til virtuelt og eksklusivt merchandise. Det skriver Spotify i en pressemeddelelse.
Roblox har store planer for virtuelle musik events
Det er det velkendte Roblox-design, som pryder Spotify Island. Du kan samle de hjerteformede ”like-ikoner”, der kan bruges til at købe digitalt merchandise. En del af salget vil gå til kunstnerne.
Spotify Island går ud på at hænge ud med kunstnere, fuldføre quests og generelt få adgang til ”eksklusivt indhold”. Spotify selv fortæller, at de har fyldt den virtuelle verden med en masse ”påskeæg”, som brugerne kan finde undervejs.
Det er også muligt at skabe din egen musik. Dette gøres via beatmaker-stationer. Det sker via Soundtrap, der er en online-optageplatform, som Spotify erhvervede i 2017.
Roblox: Nu kan du besøge Nikeland
Den første ”tematiserede oplevelse” sker indenfor få uger, hvor man kan interagere med artister som Stray Kids og SUNMI. Det vil ske i K-Park, hvor der er fokus på K-pop.
K-pop er en musikgenre der opstod i Sydkorea og som inddrager elementer fra dansemusik, elektropop, hiphop og nutidig rhythm’n’blues.
Hvad er metaverse?
Betegnelsen ”metavers” er kort og godt en sammentrækning af ordene ”meta” og ”univers”. Det dækker sammensmeltningen af den virtuelle og fysiske verden, hvor man kan interagere med hinanden. Generelt omfatter metaverse AR, virtuelle verdener og internettet.
Mere til historien
Roblox er en online spilplatform, der startede tilbage i 2006. Siden er det vokset og i 2018 var der mere end 635 millioner spillere.