Mange har ikke styr på deres abonnementer – har du?
Nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mere end hver femte betaler for et abonnement, som de ikke bruger. Har du styr på dine?
Har du et abonnement til fitnesscenteret eller en streamingtjeneste, som du ikke gør brug af særlig tit? Eller har du glemt, at du havde? Ja, så er du ikke alene.
Nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mere end hver femte forbruger betaler for et abonnement, som de enten ikke bruger eller får nok ud af.
LÆS OGSÅ: Find nemmere rundt i mobilselskaber og sammenlign abonnementer
Analysen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, baseret på betalingsdata fra 117.000 forskellige abonnementer, viser også, at langt flere personer opsiger deres abonnement, når de aktivt skal tage stilling til betalingen og den ikke bare ”kører af sig selv”.
-“En af de store fordele ved automatisk betaling af vores abonnementer er, at vi ikke selv skal bøvle med at huske at betale vores regninger til tiden. Bagsiden af medaljen er så, at vi kan miste overblikket over, hvad vi betaler til,” siger Flemming Steen Nielsen, der er kontorchef i Forbrugerpolitisk Center i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Tidligere afgørelser fra Teleankenævnet og Forbrugerklagenævnet viser, at forbrugerne ikke kan være sikre på, at de kan få tilbagebetalt penge for et abonnement, hvis de ikke har været opmærksomme på, at de har betalt det – heller ikke selvom det ikke har været brugt.
Betaler du for noget du ikke bruger
-“Hvis vi som forbrugere ikke er opmærksomme på vores abonnementer og løbende evaluerer, om vi fortsat har behov for dem, så kommer vi nemt til at betale for noget, som vi ikke har brug for,” siger Flemming Steen Nielsen.
De mange betalingsdata som indgår i analysen, viser også, at sandsynligheden for at forbrugere opsiger et abonnement, er 70 procent højere i gruppen, hvor de skal tage stilling til det end der, hvor det kører automatisk.
Typisk er det faktisk fordi, at et betalingskort er udløbet og automatiske bliver afvist, at forbrugerne bliver klar over, at de har et givent abonnement.
-”Vi kan se, at det har en tydelig effekt, når forbrugerne skal tage stilling til deres betaling. Markant flere vælger at opsige deres abonnement. Hensigten med vores analyse er dog ikke, at forbrugerne skal opsige deres abonnementer. De skal være opmærksomme på, hvad de betaler til, og så skal de i øvrigt nyde godt af den automatiske levering og betaling, der følger med de abonnementer, de bruger,” siger Flemming Steen Nielsen.
Mere til historien
Netflix er også klar over, at flere brugere benytter samme abonnement – også selvom de ikke er samme husstand. Det vil de nu forsøge, at gøre op med vha. merbetaling.