Facebook oplever for første gang fald i antal af brugere
For første gang oplevede Facebook i sidste kvartal en nedgang i antallet af daglige brugere. Det kom frem i forbindelse med fremlæggelsen af kvartalsregnskabet.
Meta, som selskabet bag Facebook nu hedder, meldte i går (onsdag, red.) for første gang ud, at de har oplevet en nedgang i antallet af daglige brugere på verdensplan. Det kom frem under fremlæggelsen af kvartalsregnskabet.
Det betyder også, at Facebook har haft en lavere annoncevækst end tidligere. Nyheden betød aktien faldt 20 procent.
Ifølge The Verge betyder nedgangen i forrige kvartal et tab i markedsværdi på omkring 200 milliarder dollars.
Alene i Nord Amerika har Facebook-appen, som er selskabets vigtigste kilde for annonceindtægter, haft et fald på én million daglige brugere. Og med en nedgang i daglige brugere på verdensplan oveni, så er det skidt.
Nedgangen er gået fra 1,93 milliarder daglige brugere til 1,929 milliarder. Det er uvist om faldet skyldes, at mange unge benytter andre sociale medier.
Meta oplyser nemlig ikke noget om, hvilken ”type” brugere, der er forsvundet. Dog har det de senere år været en tendens, at unge mennesker ikke brugte Facebook så meget.
Navneskiftet fra Facebook til Meta får også lidt af skylden – i hvert fald for faldet på aktiebørsen – selvom Meta kun benyttes om selskabet bag og det sociale medie i sig selv fortsat hedder Facebook. Derfor har det nok ikke så meget at sige i forhold til faldet i antallet af besøgende.
TIP: Nej! Facebook viser ikke kun opslag fra de samme venner
Selvom det alt sammen lyder ”skidt”, så er det langt fra tilfældet når man kigger på indtængerne. Meta havde en indtjening på 40 milliarder dollars i nettoindtægt i 2021, samt en stigning på 10 procent på annonceindtægterne i forhold til året før.
Mere til historien
Facebook (Meta) ejer også Instagram og har tidligere haft planer om, at udvikle en “Instagram til børn”, men denne skulle nu eftersigende være sat på pause på ubestemt tid.