De billige mobilselskaber slår de dyre
Når det kommer til kundeservice og dækning, så klarer de små mobilselskaber sig langt bedre end de store. Det viser en ny undersøgelse.
Brancheindex 2021 fra Loyalty Group er klar.
I undersøgelsen er 4.580 danskere blevet bedt om, at vurdere deres eget teleselskab på ni forskellige parametre. Disse er blandt andet produktkvalitet, servicekvalitet, værdi for pengene og image.
Undersøgelsen viser, at selvom de store selskaber ofte har dobbelt så mange kunder, har egen infrastruktur og generelt markedsfører sig med bedre service og dækning – ja, så er det de små ”søsterselskaber”, som klarer sig bedst i mobilkundernes bedømmelser. Det skriver BT.
På de øverste pladser findes CBB (Telenor), Call Me (Telia) og Oister (3).
De tre dårligst placerede selskaber er YouSee, Telia og Telenor.
Telekunder får sjældent medhold i klager over teleselskaber
De tre øverste mobilselskaber har alle abonnementer med mindst 5 GB data til omkring 79 kroner om måneden. Mens de tre selskaber, der er placeret i bunden, har lignende abonnementer, men med priser på 119-149 kroner om måneden.
-”Man tænker jo lidt: ‘Hvordan i alverden kan det lade sig gøre?’ Det bør vel være sådan, at en højere pris også giver en langt bedre kundeoplevelse og tilfredshed,” siger Torben Rune, teleanalytiker og indehaver af virksomheden Teleanalyse til BT.
Logisk set burde de store selskaber i hvert fald have alle muligheder for at give kunderne de bedste oplevelser til de højere priser.
Priserne hos CBB netop nu
Prisen betyder alt
Undersøgelsen viser også, at prisen er altafgørende for mobilkunder.
De store selskaber markedsfører sig langt mere med dækning og kundeservice, men er ikke længere ”nok”.
-”Før i tiden betød det en del, fordi dækningen hos de dyrere selskaber ofte reelt var bedre end de billige. Så man fik faktisk noget for de ekstra penge, man betalte,” siger Torben Rune.
Forskellen er så lille i dag, at du reelt set ikke bemærker om du har CBB eller Telenor i det daglige. Derfor er det vigtigst prisen er lav, lyder det fra analytikeren.
Noget af det du nogle gange får først ved de store er nye teknologier som 5G, men i det daglige betyder det så lidt for størstedelen af danskerne, at den lave pris alligevel vinder.
CBB Mobil scorer topplaceringen ved at score flest point ved produktkvalitet, servicekvalitet og indtage andenpladsen i værdi for pengene og image.
Mere til historien
Hvad er vigtigt for dig, når du vælger teleselskab? Skriv gerne i kommentarfeltet herunder.