Telekunder får sjældent medhold i klager over teleselskaber

1

Når danskerne klager over deres teleselskab, er det de færreste som ender med at få medhold. Det viser en ny opgørelse fra Teleankenævnet.

Klage kunde
Telekunderne går i mange tilfælde forgæves i Teleankenævnet (Foto: Mohamed Hassan)

Størstedelen af de klager, der er over de danske teleselskaber, afgøres til fordel for teleselskaberne og ikke telekunderne. Det viser en opgørelse fra Teleankenævnet, som også er dem, der behandler klagerne.

Du kan blive klogere på, hvad du kan klage over til Teleankenævnet her.

Mobilkunde betalte 4.400 kroner for abonnement – og klagede så

Opgørelsen viser, at det kun er 3,1 procent af klagerne, der har fået medhold i de sager, som Teleankenævnet behandlede i 2020.

I alt blev der behandlet 228 sager i 2020 og det var altså kun i 11 af disse sager, at Teleankenævnet mente det var klageren som havde ret i henvendelsen. Det skriver Computerworld.dk.

I 1,8 procent af klagerne gav Teleankenævnet klageren ”delvist medhold”.

Sammenlignet med 2019 er der en stor nedgang i antallet af klager, som får medhold. I 2019 var der 302 telekunder, som klagede over deres teleselskab og 21 af disse fik medhold, mens 12 personer fik ”delvist medhold”. Det svarer til 11 procent af alle klager i 2019, hvor det i 2020 kun svarer til omkring 5 procent.

Ekstra regninger på flere tusinde kroner

Opgørelsen viser også, at det er Danmarks største teleselskab, der har fået flest klager fra kunder. 55,3 procent af alle klager, som Teleankenævnet modtog sidste år, kom fra kunder hos et af selskaberne under TDC Group – og YouSee stod for 47,9 procent. Et mere ukendt selskab er på andenpladsen, nemlig Fibia, som tegner sig for 9,6 procent af alle klagerne i 2020.

Hele rapporten for 2020 kan du læse her.

teleankenævnet2020-teleudbydere
Disse selskaber har kunderne klaget over til Teleankenævnet i 2020 (Grafik: Teleankenævnet / MereMobil.dk)

Her får du fri data billigst netop nu

Listen herunder indeholder annoncørbetalte links. Priserne og sorteringen er ikke påvirket.

Mere til historien

Falder din klage udenfor Teleankenævnets område, vil det formentlig være Forbrugerklagenævnet, at man i stedet skal klage til. Teleankenævnet behandler klager over “teletjenester”. Begrebet dækker både over fastnet, mobil og internetforbindelser. 

Læs også:
Kan man elske sit teleselskab?

Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
guest
1 Kommentar
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer