Ekstraregninger på flere tusinde kroner – læste ikke beskeden

3

Teleselskaberne må gerne ændre vilkår i abonnementerne og bagefter opkræve ektrabetaling. Det er kunden pligt, at læse HELE beskeden, viser en ny afgørelse.

telefon smartphone
Hvis dit teleselskab varsler ændringer af abonnementet så husk at læse det HELE – også det med småt (Foto: Dani Géza)

Det bliver dyrt for flere YouSee-kunder, at de aldrig opdagede, at selskabet ændrede et meget vigtigt vilkår i deres abonnement. Resultatet er nu tusindvis af kroner i ekstraregninger for opkald til blandt andet Cuba og Iran. Det skriver Ekstra Bladet.

Teleankenævnet har netop afgjort, at YouSee gerne måtte sende regningerne ud.

I den ene sag lyder ekstraregningen på 8.336 kroner for opkald til Cuba, mens der i sagen om Iran er udskrevet regninger på over 3.500 kroner hos en kunde.

Problemet for kunderne er, at YouSee faktisk har givet dem besked om, at disse lande – der ligger uden for EU – ikke længere er med i deres abonnementer. Så hvor prisen tidligere var markant lavere, skal der nu afregnes en ofte meget høj minutpris.

Kunderne mener omvendt, at der i den besked, de har fået fra YouSee, ikke var grundigt nok forklaret, at de mister adgangen til at ringe billigt til lande, de har brug for at ringe til.

Nævnets afgørelser er ganske klare: Hvis du har fået en besked om, at dit abonnement ændrer sig, så skal du læse ALT. Også de mange betingelser med småt, der ofte følger med.

Løftet pegefinger til YouSee

På et punkt får YouSee dog en løftet pegefinger. Nemlig at selskabet skrev til mindst en af kunderne, at opsigelsen skulle ske ved at ringe til dem, selvom der rent faktisk også var mulighed for elektronisk opsigelse.

– “Nævnet skal dog, i forhold til klagers mulighed for at ændre eller opsige abonnementet, bemærke, at det af varslingsbrevet fremgår, at man for at opsige aftalen skal ringe til indklagede. Nævnet finder det ikke hensigtsmæssigt at begrænse opsigelsesmåden til telefonisk henvendelse“, står der i afgørelsen.

Det er ifølge nævnet og de gældende regler for god markedsføring ikke i orden, da det skal være lige så nemt at opsige et abonnement som at tegne det.

YouSee har efterfølgende svaret nævnet, at kunderne godt kan opsige på andre måder end ved at ringe.

INFO: Denne artikel er skrevet af Heine Jørgensen og bragt i samarbejde med Ekstra Bladet.

Mere til historien

YouSee scorer ikke højt i kundetilfredshedsundersøgelser. I slutningen af 2020 viste en undersøgelse, at telekunderne over en bred kam er mest utilfredse med YouSee.

Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
guest
3 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer