Instagram: Børn skal beskyttes
Flere tiltag skal gøre det mere sikkert for de yngre at være på Instagram, der indfører en stor ændring for børn og unge.
Vi har tidligere haft skrevet, at det Facebook-ejede Instagram arbejdede på en børnevenlig version. Nu er der nyt om det.
Instagram oplyser i et blogindlæg, at de vil forsøge at gøre internettet mere sikkert for børn. Børn under 16 år vil fremadrettet kunne have en konto, hvor indstillingerne ved oprettelsen er sat til “privat”. Dermed vil kun personer, de godkender, kunne se og “synes godt om” billeder på profilen.
Det forlyder også, at Instagram vil sende en notifikation ud til eksisterende brugere, hvor de vil forklare fordelene ved en privat profil fremfor en offentlig profil. Det skriver DR.
Instagram kommer med det nye tiltag for at beskytte de yngste brugere.
Undersøgelser fra Instagram viser, at størstedelen af brugerne foretrækker de private profiler. Én ud af fem valgte en åben profil, hvis standardindstillingen var privat.
– “Tidligere har vi bedt unge mennesker om at vælge mellem en offentlig og en privat profil, når de tilmeldte sig Instagram, men vores research har vist, at de sætter pris på en mere privat oplevelse,” lyder det fra Facebook, som ejer Instagram.
De nye tiltag er ikke det eneste børnevenlige fra Instagram. De oplyser også, at der arbejdes videre på en platform til de yngre – altså dem under 13 år. Det har dog tidligere mødt massiv kritik.
Hos Instagram er man dog af den opfattelse, at de unge alligevel er online og derfor ønsker de at tilbyde et univers, som er designet særligt til dem – og administreres af forældre og værger.
Derudover afslørede Instagram også, at de i kampen for at beskytte de yngste brugere er kommet med et forbud mod at virksomheder målretter reklamer til brugerne under 18 år baseret på deres interesser og aktiviteter på andre hjemmesider.
Det er ikke kun på Instagram, men på alle Facebooks platforme at annoncørerne begrænses, når de vil ramme den yngre målgruppe.
GUIDE: Sådan undgår du spam-beskeder i Messenger
Ifølge Reuters, vil de dog fortsat kunne målrette reklamerne på Facebook og Instagram efter alder, køn og lokation.
Følg MereMobil.dk på Instagram
– klik her –
Mere til historien
Mens Facebook og Instagram forsøger at beskytte børn og unge, så buldrer kinesiske TikTok frem – stort set uden kontrol.