Dansk e-handel bremser kraftigt op

0

Efter to kvartaler med stor stigning er dansk e-handel ved stabilisere sig. Mange e-handelsbutikker forventer at ansætte mere personale.

E-handel
Den danske e-handel er stadig meget stærk trods opbremsning

Væksten i dansk internethandel sættes efter en kraftig vækst henover to kvartaler nu nærmest tre år tilbage. Det viser Pricerunners E-handelsindeks, som blev lanceret i sidste halvår af 2018.

Dansk internethandel er dermed tilbage, hvor det fortsat spæde E-handelsindeks begyndte.

Således lander indekset i andet kvartal 2021 på 62,0 efter et år med rekordvækst, hvor indekset lå på hele 76,6 i fjerde kvartal sidste år. I første kvartal 2021 faldt det til 71,3, hvilket stadig er et rigtig højt niveau.

For at afkode værdien af de tal indekset spytter ud, så skal man forstå det sådan, at Pricerunners E-handelsindeks er baseret på svar fra danske onlinebutikker på fem spørgsmål. Svarene bruges til at udregne E-handelsindekset, der kan være på mellem 0 og 100.

Tal over 50 indikerer et stærkt marked for e-handel, mens et tal over 75 indikerer et meget stærkt marked.

Så selv om der er sket en opbremsning er dansk internethandel med indeks 62,0 i andet kvartal i år ifølge PriceRunners E-handelsindeks altså “et stærkt marked”.

I en kommentar til de seneste kvartal siger kommunikationsansvarlig for Pricerunner i Danmark, Katrine Barslev, blandt andet:

– “Indekset viser et ganske markant fald i forhold til forrige kvartal. Det er dog værd at holde sig for øje, at vi stadig har et stærkt marked for e-handel i Danmark. I virkeligheden er der tale om, at branchen er ved at stabilisere sig på et mere naturligt niveau efter et unormalt år med eksplosiv stigning”.

LÆS OGSÅ: Din smartphone er væk i posten! Hvem betaler?

De største er hårdest ramt

Ud af tallene kan man blandt andet læse, at faldet i E-handelsindekset er mest markant hos de største virksomheder, noterer Pricerunner. 

Blandt de største er der sket et fald på hele 20 point fra 88,27 til 68,75. Blandt de øvrige netbutikker er faldet mere moderat fra 71,27 til 61,18.

Således tyder det på, at de største onlinebutikker er blevet påvirket af, at de fysiske butikker er genåbnet. En del af disse har dog ofte også en fysisk butik. 

– “Man kan derfor forestille sig, at en del kunder, som under nedlukningen handlede online i netbutikkerne, nu tager turen til den fysiske butik, således at en del af forbruget er gået fra online til fysisk butik indenfor samme virksomhed”, vurderer Katrine Barslev.

Pricerunner har spurgt til e-virksomhedernes forventninger til fremtiden, og her optimismen stor. 61 procent svarer, at fremtiden for dansk e-handel ser god eller meget god ud, og 34 procent vil udvide for at imødekomme en forventet større efterspørgsel. 

Fremtiden ligger sågar lige om hjørnet. 23 procent forventer nemlig, at ansætte mere personale i løbet af efteråret og vinteren.

– “Man kan absolut ikke tale om krisestemning, for der er stor tro på fremtiden i branchen, og det er positivt, at så mange e-handlere ruster sig til at kunne levere bedre, hurtigere og mere effektive løsninger”, mener Katrine Barslev.

Mere til historien

Pricerunner har i samarbejde med YouGov skabt E-handelsindekset. Første udgave af indekset kom i tredje kvartal i 2018, og er baseret på data fra en kvartalsvis undersøgelse foretaget af YouGov blandt udvalgte onlinebutikker på Pricerunner.

Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer