Gik du også ind i fladskærmen? VR-spil skal tæmmes
Forskere på Københavns Universitet har nærstuderet YouTube-videoer for at undgå uheld med virtual reality.
Der er håb forude for klodsmajorer og andre, der til stor morskab for andre klokker i det, mens de bruger Virtual Reality (VR).
Det er forskere fra Københavns Universitet, som rækker dem der kommer galt afsted en støttende hånd. Og det kan være en fordel for andre end dem der har brillerne på og ikke kan se virkeligheden.
Det går nemlig ikke kun ud ud over personer, når en der uforvarende får en på hovedet eller brugeren spadserer trygt ind i en dør eller går baglæns ind i det nyindkøbte fladskærms-tv.
Se bare her, hvor galt det kan gå.
Vil optimere brugeroplevelsen
Forskerne er specialiseret i at forbedre relationen mellem computer-teknologi og mennesker. De kigget nærmere på 233 YouTube-videoer, hvor folk kommer galt afsted, mens de har VR-brillerne på.
– “Vi har kigget nærmere på, hvorfor folk kommer galt afsted, så vi kan optimere brugeroplevelsen”, siger ph.d.-stipendiat Andreea-Anamaria Muresan fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet.
Forskningsarbejdet har kastet et regulært katalog over typer af fejl og uheld og årsager til, at VR-klodsmajorerne er landet på YouTube.
Frygt er ifølge forskerne den hyppigste årsag til, at folk laver fejl eller har uheld. De bliver bange for noget, der sker inde i det virtuelle univers – for eksempel en rutschebane eller objekter, der kommer imod dem, forklarer forskerne og uddyber:
Frygten giver sig til udtryk i overdrevne reaktioner i form af råben og skrigen eller vilde, ukontrollerede bevægelser, hvor man fægter med arme og ben. Og det resulterer ofte i fald og kollisioner, når brugeren for eksempel forsøger at flygte fra situationen i den virtuelle verden, men i stedet løber frontalt ind i en væg.
Sådan kan det gøres
Forskerne mener, at risikoen ved uheld og deciderede skader hos VR-bruger er, at nogle måske mister motivationen til at bruge teknologien efterfølgende.
Og det vil forskerne gerne forhindre, siger Andreea-Anamaria Muresan:
– “Nu er vi i stand til at give designerne idéer til, hvad de kan gøre anderledes for at undgå ulykker”, siger Andreea-Anamaria Muresan og kommer med et eksempel:
– “For eksempel kan man forhindre kollisioner ved at ændre på nogle af spilelementerne. I stedet for at spilleren udstyres med et sværd, der kræver store sving med armene, kan udstyret i stedet være et skjold, og på den måde kan man ændre spillerens adfærd”.
Mere til historien
Du kan se flere VR-fails her.