Chipmangel rammer alt fra smart-lyspærer til biler

Elon Musk sammenligner panik-opkøb af mikrochips med hamstring af toiletpapir. Bilindustrien er hårdt ramt.

semiconductor chip
Manglen på semiconductorer rammer ikke kun bilindustrien men hele techbranchen (Foto: Gerd Altmann)

Ikonet og Tesla-ejeren Elon Musk er ikke just begejstret for, at han nu må hæve priserne på et par af techkoncernens bilmodeller.

På grund af mangel på mikrochips og pres på forsyningskæderne hæver Tesla priserne for Model 3 og Model Y. På det danske marked vil det med øjeblikkets dollarkurs for Model 3 betyde en prisstigning på godt 15.000 kroner.

Det er frygt for at løbe tør for mikrochips, som får virksomheder til at hamstre.

På Twitter skriver Elon Musk, at "priserne stiger på grund af det store pres fra forsyningskæden i hele industrien. Især råvarer".

Elon Musk har tidligere været ude og advare mod mangel på mikrochips. Det skete i forbindelse med selskabets regnskab for første kvartal, hvor han ifølge Bloomberg News sagde, at det er en af de største udfordringer i forsyningskæden, som firmaet nogensinde har oplevet.

Han fastslår dog nu fast, at han ikke anser det for at være et langsigtet problem.

LÆS OGSÅ: Går du ind i fladskærmen når du bruger VR? Du er ikke den eneste

VW, Ford, Daimler...

Det er ikke kun Tesla og Elon Musk, som er presset af mangel på mikrochips. Det er hele bilindustrien, skriver det tyske nyhedsmagasin Der Spiegel.

Ifølge Der Spiegel er Elon Musk overbevist om, at problemerne - i det mindste delvist - er selvforskyldt.

Nyheden om manglen på mikrochips fik nemlig mange virksomheder til at lægge store ordrer ind på komponenter for at sikre sig selv.

Det har skabt flaskehalsproblemer, siger Elon Musk og tilføjer, at panikopkøbene er "ligesom manglen på toiletpapir, men i en episk skala".

I Tyskland måtte VW-datterselskabet Audi i midten af maj begrænse produktionen og sende mere end titusind ansatte på nedsat tid - alene på grund af mangel på mikrochips.

Også VW, Ford og Daimler har ifølge Der Spiegel været nødt til at skære ned på produktionen.

Årsagen til mikrochipmanglen er en kombination af voldsom efterspørgsel på teknologi såsom bærbare computere under coronapandemien plus lageropkøb fra kinesiske virksomheder som Huawei, der er ramt af amerikanske sanktioner.

Mere til historien

Den nære hverdag kan også blive ramt af manglen på mikrochips. Således melder nogle producenter af smartlyspærer om forsinkelser netop på grund af manglen på de vigtige chips.

Salget af foldbare telefoner vil vækste markant i 2022

Foldbare smartphones er ikke "folkelige", men salget er stærkt stigende og det ventes at stige yderligere, forudser analysefirma.

(mere…)
Smartwatchmarkedet ledes fortsat af Apple Watch

Apple er fortsat markedsleder på smartwatch-markedet, men ikke når det gælder ”premium” smartwatches.

(mere…)
Smarthome-produkter sælger som varmt brød

KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.

(mere…)
Kan 3 overhale Telenor?

3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.

(mere…)
Smartphone-salget falder over hele verden

Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

(mere…)
Skal han bringe et nyt mobilbrand til Danmark?

NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Thor Gøtz bliver chef for OnePlus i Danmark
Thor Gøtz på 41 år har ledet Huawei til succes i Danmark. Seneste har han forøget Motorolas udbredelse. Nu skal OnePlus' varemærket have en tur (Grafik: MereMobil.dk)

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.

41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.

Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.

Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.

OnePlus skal sælge bedre

Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.

Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.

I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.

Kommer Oppo til Danmark?

OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.

Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.

Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.

Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.

LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen

I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.

Sidder på 17 procent

Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.

På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.

Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.

Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.


Mere til historien

Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.

Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram