Sikkerhedshul i dronesystem: Godkendte også de dumpede

0

En brist i systemet til teoriprøver for dronepiloter har muliggjort erhvervelse af dronetegn uden at bestå prøverne.

Drone flyvning
I mindst to måneder har man kunne snyde sig til et dronetegn (Foto: Florian Pircher)

I en længere perioden har det været muligt at erhverve sig et kompetencebevis til droneflyning uden at bestå teoriprøverne. Det kan MereMobil.dk dokumentere.

Fejlen indebar, at selvom man dumpede testen, blev der alligevel udstedt et dronebevis. Tricket gjorde det muligt at få det såkaldte EASA-bevis, som muliggør lovlig droneflyvning.

Kompetencebeviset udstedes af Trafikstyrelsen og har til formål at sikre, at dronepiloterne har den basale viden indenfor dronereglerne. Dronetegnet kan give tilladelse til flyvninger i forskellige typer af områder eller tæt på menneskemængder.

Det er primært dronens vægt som afgør hvad man må og ikke må. Kompetencebeviserne er nemlig opdelt i kategorierne A1/A3 og A2 hvoraf sidstnævnte er de store droner med en vægt mellem 900 gram og 4 kilo.

Sådan kunne man snyde sig til et dronetegn

Metoden til at snyde sig til et dronetegn krævede hverken hacking eller flere timers arbejde. Alt man skulle gøre var at dumpe. Jep, du læste rigtigt! Du kunne bare dumpe prøven!

Efter betalingen af de 30 kroner, som et kompetencebevis i kategori A1/A3 koster, gik der 20-30 minutter inden en e-mail fra Trafikstyrelsen dumpede ind med et fjernpilotcertifikat vedhæftet.

Dette certifikat er unikt og har sit eget registreringsnummer. Dronetegnet er tilknyttet piloten og skal medbringes ved flyvning. Beviset skal fremvises til politiet i tilfælde af, at der skulle opstå en tvist.

Problemet kan være større end som så, da hullet har stået åbent i en længere periode og selvom man måske vælger at blackliste registreringsnumrene, så findes certifikaterne stadig i mailindbakkerne rundt omkring.

Dronetegn test afslut ikke bestået
Sådan ser det ud, når dronetegn-testen ikke er bestået (Foto: MereMobil.dk)

Myndighederne: Hullet er lukket

Vi har på MereMobil.dk forelagt oplysningerne om det åbne hul for Trafikstyrelsen inden publiceringen af denne artikel. Ifølge styrelsen blev hullet fundet den 24. februar 2021 og lukket omkring fire timer efter, at fejlen var fundet.

Trafikstyrelsen oplyser videre, at hullet i teoriprøvesystemet formodes at være opstået i den første halvdel af februar.

– “Der er siden systemets indførelse (den 17. januar 2021, red.) udstedt 2.146 dronecertifikater til henholdsvis A1/A3 og A2 efter de europæiske krav og regler. Vi har trukket en liste over personer, som har erhvervet certifikater – måske uden at have besvaret alle spørgsmål. Det vurderes, om alle tilfældene skal tilbagekaldes eller annulleres,” fortæller Trafikstyrelsen til MereMobil.dk.

Styrelsen oplyser videre, at der er registreret 98 certifikater, som er gået igennem systemet, hvor ansøgeren måske ikke har besvaret alle spørgsmålene. Det vurderes nu om alle tilfældene skal tilbagekaldes eller annulleres, men en annullering er ikke nødvendigvis det som vil ske.

– “Det vurderes om certifikaterne skal annulleres eller tilbagekaldes. I mange tilfælde er der tale om erfarne fjernpiloter, som i forvejen har dronebevis med fortsat gyldighed og ved udstedelse af det europæiske dronecertifikat er der tale om en konvertering af eksisterende rettigheder, således at der kan flyves i hele Europa,” slutter Trafikstyrelsen.

Som nævnt er hullet ifølge styrelsen lukket, men den 29. marts 2021 kunne vi på MereMobil.dk uden problemer fortsat gennemføre teoriprøven få et dronetegn uden at bestå teoriprøven. Efterfølgende oplyser Trafikstyrelsen, at man igen ser på om valideringen af prøvesvarene fungerer som det skal.

Dronetegn John G
Sådan ser dronetegnet ud som vi fik i forbindelse med den afsluttende test af teoriprøve-systemet hos Trafikstyrelsen (Foto: MereMobil.dk)

Nye krav gør det lettere at komme i luften

Dronefoto
Så flotte billeder kan man skyde med en drone (Foto: Silas Kærhøg)

Fra 2021 blev det tidligere dronebevis fjernet til fordel for kompetencebeviset. Yderligere kom der krav om at dronen skal være C-mærket. Der er dog i skrivende stund ingen C-mærket droner på markedet, da det er helt nyt. Derfor er der etableret en overgangsfase.

Overgangsfasen er baseret på alle de droner, der ikke er C-mærket og er navngivet som “legacy-droner”. Overgangsfasen gælder til 2023 og omfatter stort set alle droner.

Det er her, at kompetencebeviset kommer i spil. Tidligere skelnede man nemlig mellem flyvning i bymæssigt område og flyvning udenfor bymæssigt område. Dette gør man ikke længere. Der er stadig formelle regler omkring privatlivets fred, som skal overholdes.

Den nye ordning gør det væsentligt nemmere for dronepiloter at komme i luften, da de tidligere skulle på et to-dages kursus. Nu tages der blot en onlineprøve. Den koster enten 30 eller 120 kroner.

De 30 kroner giver dig adgang til et kompetencebevis indenfor kategori A1/A3, mens man skal betale 120 kroner for et A2 kompetencebevis.

Du kan læse mere om reglerne for droneflyvning på den officielle side droneregler.dk.

PODCAST: Denne robot på kontoret gør din arbejdsdag sjovere

BLIV OPDATERET: Synes du dette var spændende læsning? Modtag de seneste nyheder gratis i indbakken hver onsdag og lørdag. Tilmeld dig nu! Afmeld når du har lyst.

Mere til historien

Udover kompetencebevis skal man også have en lovlig ansvarsforsikring på sin drone. Dette er lovpligtigt at medbringe under flyvningen, hvis ens drone har krav om ansvarsforsikring.

Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer