Efter Facebook-lov i Australien: Følger Danmark efter?

Australien har med ny lov sikret, at de lokale medievirksomheder får rimelig betaling, når platformen som Facebook og Google bruger deres nyheder.

Velkommen til Facebook Odense Data Center
Velkommen til Facebook Odense Data Center (Foto: MereMobil.dk

Australiens vedtagelse af en ny lov, der gør det obligatorisk for techgiganter at betale for medievirksomheders indhold, kan meget vel varsle nye tider for platforme som Facebook og Google.

Blandt andre Canada og Storbritannien har fulgt lovforslaget nøje, og i Danmark har løsgængeren Jens Rohde kaldt kulturminister Joy Mogensen (S) i samråd for, at få svar på en række spørgsmål om regeringens lovforslag til implementering af EU’s copyright-direktiv, skriver Mediawatch.

Lovforslaget i Australien har været tre år undervejs, og gør landet til det første som kræver betaling fra IT-giganter, hvis de bruger indhold fra landets medier på sine platforme.

Jens Rohde vil have kulturministeren til at redegøre for blandt andet “afgrænsninger om ikke at kunne kræve betaling for deling af hyperlinks, vil indgå i regeringens lovforslag”.

Det danske lovforslag ventes at være klar i slutningen marts, men ifølge et udkast, som blev sendt i høring i december, er “hyperlinks, og enkelte ord eller meget korte uddrag af en pressepublikation” undtaget, skriver Mediawatch.

Facebook lukkede for nyheder

I opløbet til at det australske parlaments vedtagelse af loven lagde Facebook pres på politikerne og fjernede alt indhold fra de lokale nyhedsmedier.

Således kunne mediehusene ikke poste nyheder og brugerne måtte gå direkte til mediehusenes egne kanaler. Samtidig kom Facebook – i hvert fald ifølge dem selv – til, at lukke for information fra blandt andre de australske sundhedsmyndigheder.

Sikrer rimelig betaling for indhold

Ifølge Ritzau siger den australske finansminister, Josh Frydenberg, at loven sikrer, at lokale medievirksomheder får rimelig betaling for det indhold, de laver, og at loven vil blive revideret i løbet af det første år.

Med loven får mediehusene mulighed for at føre sager ved hjælp af en voldgiftsmand. Det forbedrer medievirksomhedernes forhandlingsposition og hjælper dem med at nå fair aftaler, siger lederen af Australiens konkurrencemyndighed, Rod Sims, ifølge Ritzau.

Hos brancheorganisationen Danske Medier har man i et høringssvar til lovforslaget, som Jens Rohde har indkaldt Joy Mogensen i samråd om, blandt andet noteret, at EU’s copyright-direktiv “som udgangspunkt er totalharmoniseringsdirektiver, er foreningen opmærksom på, at den danske implementering i vid udstrækning er bundet af de regler, som direktiverne indeholder, og at der af denne grund ikke er muligt at indføre eller opretholde regler, der afviger fra direktiverne”.

Danske medier skriver videre, at “uanset dette kan reglerne medføre uhensigtsmæssigheder eller give anledning til uklarheder”.

Mere til historien

I en artikel fra december sidste år skriver Danske Medier på baggrund af en række undersøgelser, at “danskerne vælger aviser og fjernsyn, når de er på udkig efter nyheder og information. Facebook og Instagram er det derimod kun et mindretal, der bruger til nyheder”. I oktober 2019 angav kun tre procent af de adspurgte danskere, at Facebook er deres vigtigste kilde til nyheder.

TikTok risikerer lukning i USA

En amerikansk appeldomstol har afgjort, at TikTok skal sælges af sin kinesiske ejer i starten af 2025. 

(mere…)
Australien forbyder sociale medier for unge

Australien går forrest i kampen mod sociale mediers påvirkning af unge og har indført et forbud for unge under 16 år mod brug.

(mere…)
TikTok blokerer skønhedsfiltre for teenagere

TikTok vil indføre aldersbegrænsninger på visse skønhedsfiltre. Dette gøres for at beskytte de unge brugere. 

(mere…)
Bluesky på kant med EU-regler

Det sociale medie Bluesky fortsætter sin himmelflugt, både med medlemmer og mod skrappere EU-regler.

(mere…)
Messenger får HD-video og AI-nyheder

Facebook Messenger får endelig HD-videoopkald til brugerne og kommer med små AI-nyheder.

(mere…)
Bluesky runder 20 millioner brugere

Det sociale medie Bluesky har nu over 20 millioner brugere og fortsætter med en kæmpe vækst.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
2 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram