Samsung tordner frem, men mister førertrøje
Samsung Electronics hukommelseschips har været trækdyr i 2020. Men også salg af køleskabe og fjernsyn har ført til vækst.
Køen af techgiganter, som under coronapandemien har haft fremgang, er lang.
Både Facebook og Apple har fremlagt regnskaber, som viser enorme fremgange. Og nu har Samsung Electronics fremlagt et regnskab, og følger trop med de to amerikanske techgiganter.
Techvirksomhedernes fremgang baserer sig blandt andet på, at store dele af verdens befolkning enten arbejder eller undervises hjemme eller bruger gadgets og lignende til, at slå tiden ihjel under nedlukninger af deres samfund.
Således kan også den sydkoreanske elektronikgigant Samsung Electronics melde om solid fremgang.
Samsung Electronics er verdens største producent af hukommelseschips, og det er især efterspørgslen på hukommelseschips, som har fået driftsresultatet til at tordne i vejret.
I løbet af de seneste tre måneder er driftsresultatet dermed steget med 26,4 procent til knapt 50 milliarder kroner.
Salget steg med 2,8 procent til en omsætning på 341 milliarder kroner. Og det er altså kun for 2020’s sidste kvartal.
For hele 2020 steg fortjenesten med 21,5 procent til 140 milliarder kroner, mens salget steg med 2,8 procent til 1310 milliarder kroner.
Det er computere og andet elektronisk udstyr, som er de store trækdyr, men også fjernsyn og Samsungs hårde hvidevarer har skubbet positivt til væksten.
Tronskifte
Apples salg i julekvartalet har betydet et tronskifte i kampen om, hvilken producent der er verdens største smartphoneproducent. Apple overtager førstepladsen blandt de fem største fra Samsung.
Ifølge Berlingske, der refererer til IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, ser top 5-listen per 27. januar således ud (med 4. kvartal 2019 i parentes). Det første tal er antal solgte smartphones, det andet tal er andel af verdensmarkedet:
- Apple (USA): 90,1 mio. (73,8 mio.) – 23,4% (22,2%)
- Samsung (Sydkorea): 73,9 mio. (69,5 mio.) – 19,1% (18,8%)
- Xiaomi (Kina): 43,4 mio. (32,8 mio.) – 11,2% (8,9%
- Oppo (Kina): 33,8 mio. (30,6 mio.) – 8,8% (8,3%)
- Huawei (Kina): 32,3 mio. (56,2 mio.) – 8,4% (15,2%)
Ser man på hele 2020 ser listen således ud:
- Samsung (Sydkorea): 266,7 mio. (295,8 mio.) – 20,6& (21,6%)
- Apple (USA): 206,1 mio. (191,0 mio.) – 15,9% (13,9%)
- Huawei (Kina): 189,0 mio. (240,6 mio.) – 14,6% (17,5%)
- Xiaomi (Kina): 147,8 mio. (125,6 mio.) – 11,4% (9,2%)
- Vivo (Kina): 111,7 mio. (110,1 mio.) – 8,6% (8,0%)
Mere til historien
Kigger man nøjere på ovenstående lister, så er kinesiske Huawei raslet ned ad listerne i løbet af 2020. Salget er gået tilbage og Huawei er nu kun verdens femtestørste mobilproducent. Det er bemærkelsesværdig i og med, at Huawei for et år siden overhalede Samsung som verdens største. Nedturen er en direkte konsekvens af de senere års amerikanske sanktioner, som blandt andet har betydet, at Google er blevet forbudt at levere sin Android-software til Huawei. Huawei-brugere kan derfor ikke installere Googles tjenester, og det gør Huawei uinteressant uden for Kina, hvor den omfattende censur har forbudt brugen af Google.