Corona har ændret danskernes mobilvaner

Der er ingen tvivl om, at coronapandemien har ændret mange ting, deriblandt danskernes mobilvaner. Det viser nye tal. Eksempelvis taler vi mere i mobilen.

Mange danskere har måtte arbejde hjemmefra og samtidig forsøge at hjemmeskole eller passe de hjemsendte børn, da Danmark var lukket ned tidligere på året. Mange slutter året på samme måde. (Foto: Telenor)
Mange danskere har måtte arbejde hjemmefra og samtidig forsøge at hjemmeskole eller passe de hjemsendte børn, da Danmark var lukket ned tidligere på året. Mange slutter året på samme måde. (Foto: Telenor)

Coronapandemien har budt på mange ændringer i 2020. Og en af tingene er, at mobilvanerne er ændret markant i år.

Danskernes forbrug af mobildata er steget voldsomt ligesom vi også har talt meget mere i telefon end sidste år. Det viser tal fra Telenor.

Stigningen og ændringen i mobilvanerne skyldes helt sikkert nedlukningen, hjemmearbejde, karantæner og diverse rejserestriktioner.

Corona-karantæne giver øget dataforbrug

Tallene fra Telenor viser, at danskerne generelt har talt 13 procent mere i telefon i år end sidste år. Mens smartphones har været brugt 40 procent mere til at gå på nettet.

-”Vi følger trafikken nøje i mobilnetværket, så vi altid sikrer, at der er rigeligt med kapacitet i netværket til at dække vores kunders behov. Datatrafikken har været stigende i flere år, men i år har det været vildt at se, hvordan vores ændrede corona-adfærd har været så tydelig – især i dagene omkring lockdown i marts, hvor trafikken i netværket steg voldsomt under første pressemøde, ligesom mobiltrafikken i sommer viste, at danskerne havde skiftet Solkysten ud med Stevns Klint,” siger Jesper Mølbak, netværksekspert i Telenor.

Danskerne savner deres nære – brugen af FaceTime fordoblet

Corona betød ændringer i forbruget

Ændringerne i forbruget af mobildata kom i marts, hvor danskerne fulgte med bag skærmene, da statsministeren første gang lukkede Danmark ned. Stigningen i dataforbruget var på 39 procent i marts og strakte sig ind i april måned, hvor forbruget steg med 37 procent.

I maj og juni var stigningen på henholdsvis 32 og 33 procent.

Streaming og sociale medier er alt afgørende i krisen

Sommerferien viste også tydeligt, at ferien blev brugt herhjemme. Her steg datatrafikken generelt med 42 procent.

Alene ved Stevns Klint steg dataforbruget med 800 procent sammenlignet med de samme uger (28+29) i 2019. Roaming fra andre lande til Danmark var også reduceret med 34 procent i industriferien.

Danskernes adfærd skal tjekkes med data fra mobilnettet

Efteråret har også budt på nye restriktioner og folk atter blev sendt hjem, mens restauranter og barer lukkede tidligere end normalt. Her steg forbruget af mobildata også med 44 procent i forhold til sidste år.

Efterårsferien viste samme tendens, som vi så hen over sommeren. I efterårsferien steg mobiltrafikken med 48 procent sammenlignet med efterårsferien 2019.

Stigningen fortsatte ind i november og Telenor kan også notere årets højeste stigning i november. Det øgede hjemmearbejde og shopping på Black Friday og af julegaver får “skylden” for denne stigning.

Corona har givet mere taletid

Selvom der længe har været en tendens, som pegede i retning af, at vi taler mindre i telefon, er denne udvikling vendt i år. Her ringer vi mere sammen.

Stigningen fra en faldende kurve i starten af 2020 eksploderede i marts, hvor antallet af minutter vi taler i mobil, steg med 30 procent. Og det er bare fortsat med at stige. Taletrafikken er steget i gennemsnit 17 procent hver måned fra marts til november. Det viser tallene fra Telenor.

Danmark er igen delvist lukket ned og større nedlukning følger efter jul. Derfor betyder det også en anderledes jul for mange, hvilket formentlig også vil ses på mobilvanerne. I stedet for de fysiske julebesøg, så vil mange nok få en opringning eller en SMS-besked.

Mere til historien

Microsoft Teams og lignende tjenester har også oplevet en markant fremgang, da de mange arbejder hjemmefra og skoleklasser er hjemsendt. Det betyder, at møder og undervisning i større stil foregår via sådanne tjenester.

Læs også:
Mangler du julegaver? Giv digitale gavekort via MobilePay

Vi beholder telefonen i længere tid

Danskerne skifter ikke telefon ligeså ofte, som tidligere. Det viser en ny undersøgelse.

(mere…)
AI-paradokset: Ledere ser potentialet, men tøver

Undersøgelse afslører kløft mellem ledelses forventninger og medarbejdernes brug af AI.

(mere…)
Bilejere ønsker nem reparation af elbiler

Reparation af elbiler skal være enkelt og lige til, lyder kravet fra elbilsejerne.

(mere…)
2 ud af 3 børn har oplevet ubehagelige ting online

Red Barnet og Trygfonden har fået udarbejdet en ny undersøgelse, som viser, at 2 ud af 3 børn har oplevet ubehagelige ting online.

(mere…)
Teleselskab fraråder smartphones til børn

Et teleselskab fraråder nu smartphones til børn under 11 år grundet børn og unges massive brug af sociale medier.

(mere…)
Første mobil? Forskel på tanke og realitet

Hvornår skal barnet have sin første mobil? Danskerne mener, at de skal være ældre end de reelt er.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram