YouSee dumpes af mobil- og internetkunder

3

Mindre mobilselskaber scorer højt i ny undersøgelse blandt bredbånds- og mobilkunder, men YouSee dumper.

YouSee butik
YouSee klarer sig dårligt i en undersøgelse af kundernes tilfredshed (Foto: MereMobil.dk)

Er der noget, som bare skal fungere, så er det internettet og mobilen. Det er såkaldte “lavinteresseprodukter” – altså et produkt som typisk vil være forbundet med en lav grad af overvejelse og begrænset oplevet risiko.

Derfor er det temmeligt skidt, når YouSee i en frisk analyse igen lander sidst og dumpes af forbrugerne. Det TDC-ejede YouSee får ganske enkelt stryg af kunderne, som i denne undersøgelse er privatkunderne.

Når det gælder bredbånd scorer YouSee 62,4 på en skala fra 0 til 100. Til sammenligning ligger den gennemsnitlige tilfredshed for hele branchen på 66,8. Gennemsnittet bæres oppe af Waoo og Stofa, som scorer henholdsvis 70,6 og 67,7, skriver ITwatch.

Billedet er det samme hos mobilkunderne. Her ligger YouSee nemlig også sidst med en score på 68,6. Gennemsnittet hos mobiludbyderne er 75,5, hvor mindre selskaber som Call Me, Lebara og Greentel brillerer.

Det er analysefirmaet Epsi Rating, som står bag undersøgelsen, hvor 1.000 danske privatkunder er blevet interviewet.

YouSee: Vi er ikke tilfredse

Yousee tager undersøgelsen med ro. Til IT-watch siger administrerende direktør Jacob Mortensen, at Epsi Ratings undersøgelse er lavet i samme periode, som TDC har gennemført opgraderinger af nettet.

– “Men uanset hvad, er vi ikke tilfredse med at ligge på det her niveau”, siger direktøren til Itwatch.

Han tilføjer, at selskabet stadig har kunder, som ikke har et tidssvarende bredbåndsprodukt (DSL, red.), og peger på, at det kommende 5G-nerværk vil betyde en mindre belastning på 4G-netværket og dermed en bedre kundeoplevelse for de fleste.

Waoo er eneste bredbåndsselskab som i undersøgelsen har øget kundetilfredsheden. Det tilskriver Waoos markedsdirektør, Frank Kirk, at selskabet har været foran på fiber-dagsordenen fra start.

YouSee forsøger i øjeblikket at vende kundetilfredsheden. Blandt andet ved at opgradere bredbåndsforbindelser til højere hastigheder uden at prisen stiger. I en anden afdeling så sætter YouSee dog prisen op og nedgraderer udvalget.

Lyt i øvrigt til vores seneste podcastepisode hvor du kan høre om YouSees nye lavprisselskab Eesy. Gå frem til 6.02 minutter i afspilleren herunder for at høre indslaget.

Når du indlæser indholdet fra open.spotify.com, godkender du samtidig deres privatlivspolitik.

Indlæs indhold

Mere til historien

Kundetilfredsheden med både mobil- og bredbåndsselskaberne er faldet i dette års undersøgelse. Epsi Rating forklarer det med, at tolerancen under coronakrisen, hvor bredbånd og mobilforbindelse har været afgørende ved hjemmearbejde, generelt har været lavere.