Fri data og fri tale er overflødigt for mange

3

Teleselskaberne lokker med fri data, tale og SMS, men du bruger slet ikke så meget data som du tror. Du får VILDT meget for 100 kr.

Bedste priser abonnementer
Løftet om den bedste pris holder ikke altid. Mange kommer til at købe LANGT mere end de har brug for og betaler derfor for meget for abonnementet (Foto: Gerd Altmann)

Konkurrencen på mobilmarkedet er hård! Når det kommer til prisen på mobilabonnementerne, så skal du som mobilkunde, være vågen.

Mange falder for de kan få fri tale, fri data og fri SMS, men for mange er det slet ikke nødvendigt. Behovet er langt fra så stort, som man selv tror. Derfor bliver disse ”fri-abonnementer ” tit mere en forsikring for, at prisen aldrig bliver højere.

Vores bud er, at mange vil kunne spare penge ved at droppe den store fri-pakke.

Ifølge tal fra Energistyrelsen er det de færreste mobilkunder, der har brug for fri data. Den gennemsnitlige mobilkunde brugte ifølge Energistyrelsen ”kun” 9,5 GB data hver måned i 2019. Hvis dit forbrug bare er lidt gennemsnitligt, vil du formentlig kunne ”nøjes” med et abonnement der inkluderer 20, 50 eller 100 GB datatrafik.

Selv hvis du bruger mere end gennemsnittet er der altså langt til fri data. I øvrigt har disse abonnementer ofte en topgrænse på 1.000 GB datatrafik om måneden, selvom de sælges som ”fri data”.

Du får meget abonnement for under 100 kroner

Hvis du ikke er bundet til et abonnement, er det godt at have øjnene åbne. Der findes mange gode tilbud på abonnementer til under 100 kroner.

I juli måned var der hele 9 abonnementer under 100 kroner på listen over de 10 mest søgte på sammenligningstjenesten Samlino.

Det mest populære abonnement var Oisters 50 timers tale og 50 GB data til 99 kroner om måneden. Oister er skarpt forfulgt af Duka, der tilbød 5 timers tale og 5 GB data til kun 59 kroner om måneden.

Du kan selv, let og overskueligt, finde de billigste abonnementer, der passer til netop dit forbrug. Her kan du sammenligne mobilabonnementerne her %%%%.

Pas på afbetalingsordningerne

En af de fejl mange begår er, at de køber en ny mobil inklusive et mobilabonnement.

Her sælger teleselskaberne ofte de dyreste abonnementer med, som indeholder langt mere end mobilkunden har brug for. Derfor skal du huske, at du kun er bundet til abonnementet i 6 måneder. Også selvom telefonen betales af over 12, 24 eller 36 måneder.

Du kan derfor skifte abonnement efter det første halve år – også til et andet teleselskab end det, som du købte telefonen hos. Afbetalingsordningen fortsætter hos det gamle selskab indtil telefonen er betalt ud.

Forbruget ændrer sig – så tjek ofte

Dit forbrug på mobilen ændrer sig løbende – måske uden du reelt set bemærker det. Derfor er det en rigtig god idé at tjekke dit forbrug med jævne mellemrum.

Eksempelvis har coronakrisen budt på, at mange pludselig var mere hjemme og derfor mest på Wi-Fi. Det har i så fald reduceret dataforbruget i mobilabonnementet.

BONUS-TIP: Har du brug for streamingtjenester, så undersøg værdien inden du tegner et abonnement med dem. Måske det er billigere blot at betale for dem du reelt bruger.

Mere til historien

Mange børn har i dag deres egen smartphone. Derfor kan det være fornuftigt at udstyre ungernes telefoner med et abonnement designet til børn. Her kan du læse, hvad et børneabonnement bør indeholde.