Disney løfter sløret for endnu en streamingtjeneste
Disney dropper i flere lande biografpremiere på storfilm og streamer i stedet. Endnu en Disney-tjeneste er også på vej.
I forbindelse med tirsdagens præsentationen af Disneys kvartalsregnskab afslørede topchefen Bob Chapek, at selskabet har en ny streamingtjeneste på vej.
Bob Chapek kom ikke nærmere ind på i, hvilke lande og til hvilken pris tjenesten vil blive lanceret.
Han løftrede dog sløret for, at streamingtjenesten vil være klar i løbet af 2021. Tjenesten kommer under Disney-brandet Star.
Den nye tjeneste vil alene indeholde Disneys egne produktioner fra blandt andet ABC, Searchlight og 20th Century Fox.
INFO: Disney+ er åbnet i Danmark. Tjek Disney+ ud her Annoncelink
Dropper biograferne i flere lande
Det er desuden kommet frem, at Disneys live action-filmatisering af animationsfilmen “Mulan” i en række lande ikke vil få premiere i biografen. I blandt andet USA vil filmen i stedet komme direkte på underholdningskæmpens streamingtjeneste Disney+.
Men det bliver ikke billigt at streame “Mulan”. Den vil være tilgængelig fra den 4. september til den nette sum af 29,99 dollars, hvilket svarer til 190 kroner. Dertil kommer, at det kun er abonnenter på Disney+, som kan streame filmen.
Til gengæld vil “Mulan” få premiere i biograferne i de lande, hvor Disney+ endnu ikke er lanceret.
Netop Disney+ lanceres i Danmark 15. september, men hvad det betyder for danskernes mulighed for at se “Mulan” enten som streaming eller i biografen er usikkert.
Lægger pres på biografpremiere
Med en premiere på en storfilm direkte på streamingtjenesten lægger Disney-koncernen yderligere pres på gabet mellem biografpremiere og streaming.
Det kan også betragtes som en gigantisk satsning fra Disneys side. Mulan har nemlig et budget på svimlende 1,3 milliarder danske kroner. Det er således et enormt beløb, der skal hentes hjem.
Ekspert i tv- og filmbranchen, Claus Bülow Christensen, skriver i en kommentar på Ekkofilm.dk, at “det er ganske bemærkelsesværdigt, at Disney åbner op for Disney+ som en EST kanal (Electronic Sell Through)”.
Han skriver, at blandingen af en abonnementsbaseret streamingtjeneste og salg/leje af nye film ikke rigtig er set før.
– “Det er smart tænkt. Og jeg skønner, at det kan blive en succes for Mulan-filmen, den høje pris til trods”, skriver Claus Bülow Christensen.
Han tilføjer, at Disney er desperate for at hente penge hjem på filmen efter coronakrisen har lukket biografer og koncernens forlystelsesparker.
Coronapandemien har kostet koncernen milliarder af dollars. Claus Bülow Christensen mener, at den internationale udbredelse af Disney+ kan komme til at ændre meget på filmmarkedet.
– “Især netop hvis ‘eksperimentet’ med at sælge Mulan på Disney+ bliver en succes”, skriver han.
Senest har Universal Pictures og den amerikanske biografkæde AMC indgået en aftale, som betyder at film fra Universal Pictures og Focus Features efter kun 17 dage i AMC-biograferne, kan sælges som “Premium Video On Demand”.
Begrebet “Premium Video on Demand” opstod for alvor, da covid-19 fik globalt fodfæste. PVOD lægger sig ind mellem biografpremiere og muligheden for at købe eller leje filmen – bare til en forhøjet pris.
Disney+ har godt 60 millioner brugere på verdensplan, og koster i de forskellige lande 40-50 kroner om måneden.
Mere til historien
Disneys kvartalsregnskab viser at selskabet har rundet 100 millioner kunder til dets streamingtjenester, som blandt andet tæller Disney+. Netop Diney+ lanceres i Danmark 15. september. Her vil der blandt andet være adgang til indhold fra Pixar, Marvel og Star Wars.