Digitale abonnementstjenester i fremgang under coronakrisen
Abonnementer på forskellige digitale tjenester har oplevet fremgang under coronakrisen – alt fra ebøger, lydbøger og streaming.
Da coronakrisen for alvor bredte sig i både ind- og udland, så betød det også, at underholdningstjenester oplevede en stigning i antallet af abonnenter. Dette gjalt alt fra ebogstjenester til streamingtjenester.
Det seneste kvartalsregnskab fra streamingtjenesten Netflix viser, at 15,77 millioner i hele verden har tegnet et Netflix-abonnement. Dette er det dobbelte af, hvad der var forventet. Det skriver Berlingske.
Coronakrisen har fået Netflix til at eksplodere
Berlingske fortæller også, at ebogstjenesterne Storytel, som ejer Mofibo, og Bookmate, også oplevede en fremgang. Ligesom også Ereolen, der er folkebibliotekernes gratis tjeneste, gjorde. De oplevede nærmest en øjeblikkelig fremgang på 50 procent, da Danmark lukkede ned.
TIP: Må du sælge din brugte e-bog?
Kriser sætter turbo på udviklingen
Generelt ændrede forbrugsmønsteret sig. Nogle holdt på pengene, mens andre brugte flere penge og mange ønskede at støtte de små lokale, så de kunne klare sig igennem krisen.
Også hos onlineboghandlen Saxo oplevede de en større omsætning i marts måned end de normalt gør.
Ifølge Jan Damsgaard, CBS-professor, så viser denne tendens, at mange virksomheder er blevet påvirket af krisen til at gøre forretning på en anden måde end normalt. Krisen har betydet, at man har skulle ”tænke ud af boksen”.
-“Masser af teknologisk udvikling sker lige så stille, hvor man bare bliver lidt bedre og lidt dygtigere, end man plejer at være, men når der kommer en krise, så sker der det, at man får et skred, hvor retningen bliver forstærket på meget kort tid,” har Jan Damsgaard udtalt til Berlingske.
Corona-karantæne giver øget dataforbrug
Har du tegnet nogle nye abonnementer under coronakrisen? Skriv gerne i kommentarfeltet herunder.
Markedet for streaming er i rivende udvikling. I vores techpodcast episode 71 kan du møde kulturkommentator Niels Frid-Nielsen, der i to årtier har fulgt udviklingen inden for film, TV, serier og streaming. Du bliver klogere på den fascinerede udvikling.
Lyt med herunder eller i din favoritpodcast-app. Du skal gå frem til 11:00 minutter.
Mere til historien
Det er ikke kun abonnementstjenester, som har med underholdning at gøre. Også måltidskasser oplevede fremgang under coronakrisen. Eksempelvis har Aarstiderne oplyst til Berlingske, at de oplevede en fremgang på 30 procent. Ligesom også antallet af videoopkald viste, at vi savnede vores nærmeste.