Den danske e-handel slår rekord under coronakrisen

Danskernes forbrug på internettet er eksploderet under coronakrisen, viser nye tal fra Foreningen Dansk Internethandel.

E-handel
Coronakrisen fik ikke ud over e-handlen, viser nye tal

De sidste seks måneder har danske webshops slået rekorder og e-handlen er vækstet markant. Dette passer med det halve år, hvor coronakrisen har huseret i Danmark.

Coronakrisen har i hvert fald gjort, at danske forbrugere har handlet online i en grad som aldrig før. Faktisk skete der en markant ændring i hele danskernes købsadfærd. I årets første seks måneder har danskerne brugt 74,7 milliarder kroner online, viser tal fra Foreningen Dansk Internethandel (FDIH).

Black Friday: Webshops vinder over fysiske butikker

-"Vi har aldrig set så store ændringer i forbrugernes adfærd og køb, som vi så i 2. kvartal i 2020. Rejser, som normalt er den største branche målt på omsætning, forsvandt stort set, mens andre dele af branchen oplevede ekstraordinær vækst. Salget af bolig- og haveprodukter er eksempelvis steget voldsomt, mens salget af dagligvarer virkelig har fået et folkeligt gennembrud under krisen," siger Niels Ralund, administrerende direktør i FDIH i en pressemeddelelse.

Den samlede omsætning for e-handel i Danmark er, ifølge FDIH, steget med 5 procent sammenlignet med sidste år. De 74,7 milliarder kroner, som er brugt på nettet, er fordelt på 112 millioner køb.

Her er salget styrtdykket

Mens køb af tøj og smykker er steget med 23 procent, så har særligt rejsebranchen været ramt. Faldet af rejser er styrtdykket og faldet med 37 procent. Dette er dog ikke underligt, da de fleste landegrænser jo var helt lukket ned særligt i 2. kvartal 2020.

Den store ændring i købsadfærden har også betydet, at mange har fået testet deres webshop. Netop fordi salget fra den ene dag til den anden eksploderede.

PODCAST: Her er mindst 10 gode råd til din webshop

Forventningen er ikke, at e-handlen vil vende tilbage til samme niveau som tidligere. Det ventes forbrugernes adfærd vil vare ved.

-”Erfaringen siger, at når du først har handlet eksempelvis dagligvarer online, så dropper du det ikke igen. Det samme gælder med rejser – når vi begynder at købe dem igen, vil det stadig ske på nettet,” lyder det fra Niels Ralund.

Dette stemmer også overens med, hvad de danske forbrugere har svaret i undersøgelsen fra foreningen. Her for lyder det, at man regner med fortsat at handle på nettet i endnu større omfang end tidligere.

Mere til historien

Salling Group er også klar til at satse på digitale dagligvarer. Den nye satsning har endnu ikke fået et navn, men ambitionerne er høje og midlerne er store. Det skriver Børsen. Satsningen kommer nu da købsmønstret har ændret sig under coronakrisen.

Her er den bedste danske webshop

Vinderne er nu fundet i Årets E-handler, hvor der har været kapløb mellem nogle af Danmarks største webshops og mindre nichebutikker. Se vinderne her.

(mere…)
Smarthome-produkter sælger som varmt brød

KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.

(mere…)
Kan 3 overhale Telenor?

3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.

(mere…)
Smartphone-salget falder over hele verden

Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

(mere…)
Skal han bringe et nyt mobilbrand til Danmark?

NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Thor Gøtz bliver chef for OnePlus i Danmark
Thor Gøtz på 41 år har ledet Huawei til succes i Danmark. Seneste har han forøget Motorolas udbredelse. Nu skal OnePlus' varemærket have en tur (Grafik: MereMobil.dk)

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.

41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.

Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.

Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.

OnePlus skal sælge bedre

Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.

Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.

I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.

Kommer Oppo til Danmark?

OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.

Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.

Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.

Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.

LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen

I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.

Sidder på 17 procent

Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.

På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.

Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.

Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.


Mere til historien

Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.

Apple reducerer allerede i iPhone SE produktionen

iPhone SE er næsten kun lige landet i handlen, men allerede nu forlyder det, at Apple reducerer kraftigt i produktionen.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram