Brugere af Apple Pay og Google Pay kan være opkrævet ulovligt gebyr

9

Nets kan i mange tilfælde ikke identificere danske betalingskort i de mobile betalingsløsninger Apple Pay og Google Pay. Det kan have kostet dig gebyrer.

Google Pay
Brugere af Google Pay og Apple Pay kan været opkrævet ulovlige gebyrer. Forbrugerrådet Tænk er overraskede over, at der endnu ikke er fundet en løsning.

I noget der ligner et år er der opkrævet et ulovligt et gebyr hos mange danske brugere af Apple Pay og Google Pay.

Det afslører Ekstra Bladet, som kan fortælle, at opkrævningen sker blandt andet i supermarkederne Spar og Meny, som Dagrofa står bag.

Forklaringen fra Dagrofa og Nets er, ifølge Ekstra Bladet, at både Apple Pay og Google Pay bruger et system, hvor det ikke er kundernes danske kortnumre, der sendes til betalingsterminalen.

Terminalen “ved” ganske simpelt ikke, at det er et dansk, privat betalingskort, der er tilknyttet, men “tror”, at det er amerikansk. Og amerikanske kreditkort eller firmakort må butikken godt tage gebyrer for.

Gebyret er ulovligt

Faktisk er problemet ikke større end, at gebyret er ulovligt, siger økonom Ida Marie Moesby fra Forbrugerrådet Tænk til Ekstra Bladet.

– “Det er meget kritisabelt, hvis der bliver pålagt gebyrer på betalingskort, som man ifølge reglerne ikke må kræve et gebyr på”.

Men hos Dagrofa skydes problematikken tilbage på Nets og bankerne. Det er her løsningen på de ulovlige gebyrer på Apple Pay og Google Pay skal findes.

Nets har ikke en løsning

Nets erkender problemet, men siger også, at det er et problem, man har svært ved at løse.

– “Nets har etableret en proces for at sikre, at brugere af Apple Pay, der har tilmeldt et dansk udstedt kort, ikke gebyrpålægges iht. de gældende regler”, skriver Nets presseansvarlige, Povl Damstedt Rasmussen, i en mail til Ekstra Bladet.

Han forklarer at Nets er afhængige af, at de får opdaterede kortlister (BIN-lister, red.), så man kan få identificeret, hvor et kort er udstedt henne.

– “Derudover går der et stykke tid, inden opdaterede lister implementeres i terminalen”, tilføjer Povl Damstedt Rasmussen.

Her forklarer han at der “går et stykke tid” fordi “kortselskaberne først skal opdatere listen og sende den ud, hvorefter den skal formateres til at passe til de forskellige løsninger og siden implementeres i terminalerne”.

Ida Marie Moesby fra Forbrugerrådet Tænk er forbavset over Nets’ forklaring og siger til Ekstra Bladet:

– “Det kan undre, at der ifølge jer er gået så lang tid, uden at der tilsyneladende er skabt en brugbar løsning”.

Det er uvist hos hvem og hvor mange der er blevet opkrævet det ulovlige gebyr. Men da det er bankerne som opkræver gebyret opfordrer Ida Marie Moesby derfor bankerne til at få styr på, hvem der uretmæssigt har betalt gebyret og får det tilbagebetalt.

LÆS OGSÅ: Apple Pay slår MobilePay med længder

Mere til historien

Apple Pay blev lanceret i Danmark i oktober 2017. Det skete i et samarbejde med Nordea og Jyske Bank. Siden er en lang række banker begyndt at udbyde Apple Pay.