Boxer erkender reklame-brøler: “Det er pinligt”
Tv-distributøren Boxers direktør erkender, at man har begået en regnefejl og dermed har markedsført bredbånd ulovligt.
Tv-distributøren Boxer erkender, at selskabet har begået en brøler. Boxer har ganske enkelt reklameret med faktuelt forkerte tal.
I TV-reklamer har Boxer reklameret med, at tre af fem danskere betaler for meget for bredbånd. Reklamen blev sendt første gang i september sidste år. Men det er forkert. Det kun to af fem danskere, der betaler mere end de 239 kroner om måneden, som bredbånd koster hos Boxer.
Det er DR’s undersøgende redaktion “Detektor”, som påpeger fejlen.
“Detektor” har gennemgået den undersøgelse, som Boxer lægger til grund for reklamen.
Boxer fik lavet undersøgelsen i maj sidste år. Her blev folk blandt andet spurgt om, hvor meget de betalte for deres bredbånd.
Boxers direktør Erik Andersen erkender fejlen og siger til DR, at “det er pinligt”.
– “Mit hold og jeg har kigget på den her analyse, og jeg tror ikke, vi har kunnet regne os frem til tre af fem dengang. Jeg tror simpelthen, at vi har lavet en fejl”, siger Erik Andersen til dr.dk.
Specialist i markedsføringsret, advokat Heidi Højmark Helveg, siger til DR, at det er ulovlig markedsføring, at fremføre konkrete tal uden dokumentation.
Det er energikoncernen Norlys, som ejer Boxer. Norlys er et resultat af fusionen mellem SE og Eniig. Norlys har 1,5 millioner kunder i Danmark som selskabet sælger strøm, bredbånd og TV til. Udover Boxer ejer Norlys også selskaberne N1, Eniig Fiber og Stofa.
LÆS OGSÅ: YouTV – nu klipper YouSee selv kablerne
Mere til historien
Norlys meddelte tidligere på sommeren, at selskabet er på vej ind på markedet for mobilabonnementer. Norlys vil opkøbe eller indgå i en alliance med et af landets store mobilselskaber. Lykkes det vil kunderne kun skulle gå ét sted hen for at have en samlet pakke med bredbånd, tv og telefoni.