OnePlus Nord – hvorfor? Her er tankerne bag budgetserien
Med lanceringen af OnePlus Nord-serien vil den kinesiske producent igen tilbyde billigere telefoner. Læs mere om filosofien bag.
Der er efterhånden stor forskel på, hvad OnePlus var for en producent, da de med OnePlus 3 bevægede sig ud på det åbne marked og OnePlus i dag. Dengang rejste selskabet verden rundt for at afholde events, hvor den voksende fanskare kunne blive blandt de allerførste til at se den nye telefon.
Sidenhen er det blevet til store globale lanceringsarrangementer. På samme måde som vi kender det fra Samsung, Apple og Huawei.
Også telefonerne har gennemgået en udvikling. Her taler jeg ikke om den naturlige udvikling i bedre hardware, nyt design og bedre kamera. Jeg taler om, at telefonerne er gået fra at hedde ”flagskibsdræbere” til at være regulære topmodeller. Det indebærer blandt andet en prissætning i samme størrelsesorden som konkurrenterne.
OnePlus Nord lanceres i disse lande – Danmark iblandt
Henvender sig til det store fællesskab
Med den kommende OnePlus Nord-serie ser OnePlus ud til igen at lancere en rigtig god telefon, der ikke sprænger banken. Derudover vil producenten igen inddrage det store fællesskab i udvikling og lancering af telefonen.
For nyligt oprettede OnePlus en Instagramkonto med navnet ”OnePlusLiteZThing”. Dette er en klar reference til de mange rygter om navnet på telefonen. I går bekræftede OnePlus så endegyldigt, at navnet på serien bliver OnePlus Nord. Efterfølgende har Instagramkontoen også skiftet navn til “oneplus.nord”.
Ifølge OnePlus er OnePlus Nord IKKE navnet på en specifik telefon men det overordnede navn på en serie af kommende telefoner.
Og det er netop via Instagram, at det bliver muligt at følge telefonens vej fra idé til lancering. Det foregår via en dokumentarserie i fire dele, som udgives på Instagram. Android Central har sat medstifteren af OnePlus, Carl Pei, samt direktøren for OnePlus France, Akis Evangelidis, stævne. De to forklarer lidt om, hvad idéen bag OnePlus Nord egentlig er.
På tur i Europa
Ifølge Evangelidis er det hans motivation for at engagere fællesskabet, der skiller OnePlus ud fra resten af industrien. Han siger, at med dokumentaren har de til hensigt at give interesserede et indblik i, hvordan processen forløber fra start til slut.
– ”Traditionel marketing tillader ikke forbrugere at opleve telefoner før lancering. Denne gang ville vi have vores fans til at føle, at de er en del af udviklingsprocessen,” udtaler han.
Evangelidis fortæller også, at man med lanceringen af OnePlus 3 rejste rundt i Europa for at give fans fra 13 forskellige byer et første kig på telefonen. Fordi det ikke er muligt på grund af Coronavirus, har OnePlus denne gang valgt at bruge dokumentarserien til at inddrage fællesskabet.
Carl Pei tilføjer, at smartphoneindustrien ikke er den samme, som for seks år siden. Blandt andet fordi, at forbrugere involverer sig mere i de forskellige brands.
– ”Et af nøglepunkterne nu er, at folk vil have gennemskuelighed. De vil have den ægte vare. De er ikke interesserede i store, anonyme selskaber. De vil gerne vide, hvordan pølsen bliver lavet. De vil bagom scenerne og tættere på end nogensinde,” lyder det fra Carl Pei.
Efterspørger billigere muligheder
OnePlus’ lancering af en billigere telefon kommer på et tidspunkt, hvor økonomien har oplevet markent nedgang på grund af Coronavirus. Det betyder, at flere forbrugere efterspørger mere overkommelige priser, når der skal købes ny telefon.
– ”I løbet af de seneste par år har vi lavet bedre og bedre flagskibstelefoner. Men vi har også hørt en del af fællesskabet bede om en mere overkommelig produktlinje. De forbrugere vi har målrettet mod de seneste par år, ønsker de bedste produkter på markedet. Men der er også et andet segment, der ønsker noget godt til en mere overkommelig pris. For os er det en ny begyndelse,” fortæller OnePlus i interviewet.
Større fokus på markedsføring
Normalt bruger OnePlus mellem ni og tolv måneder på at udvikle et nyt produkt. Carl Pei fortæller dog, at man denne gang har brugt mere tid på strategien. Det har man gjort fordi, at der skulle tages højde for, hvordan man får telefonen til at passe ind i det budgetvenlige segment.
– ”Når vi gør noget nyt, er det fornuftigt at sætte os ned og tænke lidt længere over, hvad det nøjagtigt er, vi vil gøre.”
Ifølge Carl Pei handler det om erfaring, når OnePlus skal beslutte sig for, i hvilken retning producenten går med et givent produkt.
– ”Vi har arbejdet på vores flagskibslinje de sidste par år. Når vi gør noget nyt, er vi nødt til at tænke over, hvordan verden ser ud – ud over vores egen kategori. Derfor efterspørger vi en masse input og når vi har fået nok input, begynder vi at diskutere og analysere oplysningerne indtil vi føler, at vi har noget konkret. Hvordan ved vi så, hvornår vi har noget konkret? Det kommer fra en følelse, der er baseret på erfaring,” siger Carl Pei.
Nyt segment, nyt design, nye farver
Fordi OnePlus Nord-serien henvender sig til en bestemt gruppe af fans, vil telefonen få et anderledes visuelt udtryk, end vi kender det fra nuværende OnePlus-modeller. Ifølge Carl Pei er det nødvendigt, at telefonen får sin egen identitet, der skiller sig ud fra flagskibsserien.
– ”Nu hvor vi laver en ny produktlinie til en anden forbrugergruppe, er vi nødt til at skelne mellem den forrige model og denne. Det er en balance, fordi vi er nødt til at få folk til at forstå, at det er et OnePlus-produkt – med alt hvad det indebærer – men også få dem til at forstå, at produktet er en smule anderledes, så de straks kan se, at det er en ny produktlinje. Alt fra emballage til hjemmesiden, reklamer og fællesskabsbegivenheder definerer vores visuelle identitet. Udseendet og fornemmelsen af vores Instagram-konto med OnePlusLiteZThing er begyndelsen på en lidt anden visuel identitet,” fortæller han til Android Central.
Det nye visuelle udtryk hos OnePlus Nord inkluderer blandt andet, at logoet får en ny farve. Med den nye produktserie skifter OnePlus fra rød til blågrøn. Derudover henvender markedsføringen sig også til et yngre publikum.
Akis Evangelidis fortæller, at man vil engagere fællesskabet på en lidt anderledes måde end tidligere, og at producenten kommer med noget, vi aldrig har set før. Dertil forteller Pei, at dokumentarserien endnu ikke er færdig, og der vil være mulighed for, at medlemmer af OnePlus-fællesskabet kan deltage i senere afsnit.
OnePlus har ikke glemt flagskibsserien. Blandt de seneste rygter er, at OnePlus arbejder på 65 watt superopladning. Det kan du læse mere om her.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
OnePlus er godt i gang med markedsføringen af Nord-serien på Instagram. Derudover ligger det første afsnit af dokumentarserien allerede klar.