Facebooks reklameindtægter vokser under coronakrisen
Trodser forventninger: Facebook overgår eksperternes forventninger. Topchef Mark Zuckerberg er stolt over, at folk kan stole på selskabets tjenester.
Reklameindtægterne vælter fortsat ind til Facebook – og det på trods af coronakrisen.
Torsdag fremlagde Facebook regnskabet for april, maj og juni. I modsætning til mange andre virksomheder har det sociale medie formået at få flere penge i kassen ved salg af annoncer.
Således har Facebook i andet kvartal øget indtægterne for salg af reklamer med ti procent. Det betyder, at Facebook i perioden ramte 18,3 milliarder dollar – eller 116 milliarder kroner.
Selskabets 36-årige grundlægger og topchef, Mark Zuckerberg, vendte i en kommentar til fremgangen succesen en anden vej.
– “Vi er glade for at kunne give små forretninger de værktøjer, de mangler for at vokse og have succes online i disse udfordrende tider”, sagde Mark Zuckerberg ifølge Ritzau. Han tilføjede, at “vi er stolte over, at folk kan stole på vores tjenester og bruge dem til at holde kontakten, når de ikke altid selv kan mødes menneske til menneske”.
Regnskabet fik ifølge nyhedsbureauet AFP Facebook-aktierne til at stige med fem procent.
Laveste væksttempo siden 2012
Analytikere havde ifølge nyhedsbureauet Reuters forventet, at Facebook i perioden ville ramme en omsætning på 17,4 milliarder dollar, og havde således forventet et aktiefald på tre procent.
Med til historien hører også, at på trods af fremgangen er resultatet ifølge CNBC det laveste væksttempo, siden Facebook kom på børsen i 2012.
Men det var altså bedre end eksperterne havde ventet. Facebook lægger i en kommentar til regnskabet også låg på optimismen:
– “Vores forretning har været påvirket af covid-19-pandemien. Som alle andre virksomheder går vi en tid i møde med en usikkerhed i vores forretningsudsigter, vi aldrig har oplevet før”, skriver Facebook.
Antallet af månedlige brugere på Facebook steg ifølge Facebook i corona-månederne april, maj, juni så meget, at der er kommet 12 procent flere månedlige brugere til over det seneste år.
Hos Apple har de, trods coronakrisen, sat endnu en regnskabsrekord. Læs om Apples vilde udvikling her.
Her er dine Facebook data gemt
Mere til historien
Facebook gør klar til at konkurrere mod YouTube på markedet for musikvideoer, skriver Bloomberg. Ifølge Bloomberg har Facebook indgået en række aftaler om rettigheden til at vise musikvideoer på Facebooks sociale medier. Dermed bevæger Facebook sig ind på et marked, som Alphabet, der er moderselskabet bag Google og YouTube, ellers sidder tungt på.