Smartwatch markedet har vækstet under coronakrisen
Alt har ikke været skidt under coronakrisen. Ifølge den seneste opgørelse fra Strategy Analytics, så er markedet for smartwatches vokset.
Smartphonemarkedet er i forhold til de foregående mange år historisk lavt indtil videre i år, hvilket skyldes coronakrisen. Dette budskab har vi hørt flere gange.
Derfor er det måske også overraskende, at det faktisk på ingen måde gør sig gældende på smartwatchmarkedet. Min logiske sans ville måske tænke, at det havde set lige sådan ud. Men markedet for smartwatches fortsætter tendensen fra slutningen af 2019. Også i første kvartal 2020 har det vækstet, ifølge analytikere.
Smartwatch markedet vokser – Apple dominerer fortsat
Skal vi tro de seneste tal fra analysefirmaet Strategy Analytics, så oplevede kategorien en vækst på hele 20 procent i første kvartal sammenlignet med første kvartal sidste år. Det anslås at der er solgt 14 millioner smartwatches. Det skriver GSMArena.com.
Apple var den mest dominerende producent med omkring 7,6 millioner solgte enheder. Det betyder også, at de har en markedsandel på omkring 55 procent i årets første kvartal.
ANMELDELSE: Apple Watch Series 5 er stadig et fremragende smartwatch
På andenpladsen kommer Samsung med 1,9 millioner solgte eksemplarer, mens Garmin er på tredjepladsen med 1,1 millioner, hvilket var en stigning på 38 procent sammenlignet med sidste år.
Apple, Fossil, Garmin og Samsung oplevede alle et øget salg i kvartalet. Samsungs markedsandel faldt dog fra 14,9 procent til 13,9 procent fra første kvartal 2019 til første kvartal 2020.
Samsung på vej med app til blodtryksmåling på smartwatches
Analytikerne forventer dog, at salget igen kan falde i andet kvartal, da det meste af verden har været lukket ned i april måned. Det er dog endnu for tidligt at sige om dette holder stik.
Mere til historien
Coronakrisen har også været baggrunden for, at der på Android- og Samsung smartwatches er kommet en ny funktion. Denne minder brugerne om at vaske hænder hyppigt.