Telebranchen: – Vi løber ikke tør for internet

0

Det danske mobilnetværk og it-infrastruktur har det fint på trods af store stigninger i brugen af både data og taletid.

Dataforbruget er steget med 40 procent. Forbruget af SMS’er og MMS’er er steget 15 procent. Taletid er gået 60 procent op.

Det er tal som Telenor har noteret og som teleselskabet tirsdag meldte ud om. Tallene er ikke unikke for Telenor. De øvrige mobilselskaber melder om tilsvarende stigninger.

De voldsomme stigninger i brugen af smartphones er sket over den seneste uge, hvor flere og flere har etableret en hjemmearbejdsplads. Men der er plads til mere.

Der er således ikke grund til at frygte en overbelastning af mobilnetværket og IT-infrastrukturen, siger direktør Jakob Willer fra teleselskabernes branchesamarbejde, Teleindustrien (TI) til MereMobil.dk.

– “Det er der ikke nogen grund til at tro, baseret på det vi får at vide fra selskaberne… Der er masser af kapacitet”, slår Jakob Willer fast.

Han bakkes op af IT-sikkerhedskonsulent Henrik Kramselund Jereminsen fra Zencurity Aps. Henrik er også er kendt som @Kramse på Twitter og betegner sig selv om “internet samurai”.

– “Der er altid flaskehalse. Det er et spørgsmål hvor flaskehalsen er henne. I Danmark har vi gode internetforbindelser og vi har gode internetudbydere. Nogle steder har brugerne en dårlig ADSL, men den dårlige ADSL havde de jo også før coronakrisen,” fortæller Henrik Kramselund Jereminsen i podcasten Nødradio, der udgives af Anders Kjærulff..

Delvis lukning ændrer forbrugsmønsteret

Jakob Willer forklarer, at det vi ser nu er, at brugsmønstret, som normalt ses om aftenen, er det samme i dagtimerne.

Det kan kun tolkes derhen, at den delvise nedlukning af Danmark og hjemsendelse af både offentligt- og privatansatte skaber et nyt behov i dagtimerne. Her arbejder mange ansatte hjemmefra og det øger behovet for kommunikation via netop mobiltelefonerne.

Jakob Willer ser på ingen måde, at den danske kapacitet er truet.

– “Jeg er meget glad for, at vi har en solid og robust infrastruktur i denne situation”.

– “Det er lige nu den eneste og primære opgave, som selskaberne har; at sikre en stabil drift, så samfundet kan hænge sammen”, siger Jakob Willer.

Her mener Henrik Kramselund Jereminsen, at eventuelle problemer vil opstå hjemme hos slutbrugerne snarere end hos udbyderne. Slutbrugernes routere er nemlig ofte af dårlig kvalitet.

– “Det er fordi folk har nogle virkelig dårlige enheder, som de sætter på nettet. Det er fordi internetudbyderne køber det billigste routerprodukt de kan finde, fordi folk ikke vil betale en høj oprettelsespris,” siger han i podcasten Nødradio.

Han opfordrer folk til at etablere et ordentligt netværk i hjemmet fremfor at bruge udstyret fra internetudbyderne.

EU presser på

Netop presset på kapaciteten kom for en lille uge siden i EU’s søgelys.

Inddæmningen af coronavirussen covid-19 og dermed hjemsendelsen af ansatte fik efterspørgslen på serier, film og videoklip til at stige gevaldigt.

Det satte nettet under pres og fik blandt andet streamingtjenesten Netflix og YouTube til at sænke opløsningen. Netflix oplyste, at de har reduceret kvaliteten med 25 procent.

Det skete for at give bedre plads på teleselskabernes bredbånd til de millioner af europæere, der under krisen med coronavirus må arbejde hjemmefra og afvikle møder over video.

Kvaliteten blev reduceret med 25 procent for at skabe “mere luft” på nettet, men ifølge Jakob Willer har det faktisk ikke været nødvendigt i Danmark.

– “Det er ikke nødvendigt i forhold til den danske infrastruktur, men jeg kan ikke udelukke, at det ude i Europa er en god idé”, siger direktøren.

Hos @Kramse førte Netflix’ tiltag til en opsigelse af abonnementet.

– “Jeg blev træt, da Netflix annoncerede at de ville reducere kvaliteten. Jeg har faktisk opsagt mit abonnement fordi jeg synes det var for galt, at Netflix lader sig presse til sådanne tåbeligheder. Min kolleger i netværksbranchen siger det samme,” udtalte Henrik Kramselund Jereminsen fra Zencurity Aps i Nødradio.

Han mener desuden, at serverne hos udbydere af lyd- og videotjenester til eksempelvis hjemmearbejdspladser har langt større risiko for at løbe tør for kapacitet end tilfældet er hos internetudbyderne, der udgør landets IT-infrastruktur.

Var dette spændende læsning? Få flere interessante mobilnyheder i indbakken to gange om ugen, så er du altid opdateret! Tilmeldingen er gratis. Frameld når du har lyst.

Mere til historien

Statens Serum Institut (SSI) vil via lokationsdata fra danskernes mobiltelefoner se om det overholdes, at danskerne skal holde sig på afstand af hinanden. Mobiltelefonerne registreres på mobilmasterne, når vi bevæger os rundt. Disse data kan komme til at spille en rolle i bekæmpelsen af coronavirus på danske breddegrader, mener SSI.