Bedre mobildækning på Storebæltsbroen

1

Telenor og Telia har forbedret mobildækningen for bilisterne på Storebæltsbroen.

Storebæltsbroen
Når kunder hos Telenor og Telia passerer Storebæltsbroen i bil er mobildækningen nu blevet bedre (Foto: Per Morten Abrahamsen)

De mange tusinde mobilkunder hos Telenor og Telia som hver dag krydser Storebæltsbroen, har fået bedre mobildækning på højbroen, der er cirka syv kilometer lang.

Mobilkunderne har rapporteret en mangelfuld dækning, når de passerede Storebælt. Tilbagemeldingerne har været med til at danne grundlaget for en optimering af netværket.

Hidtil har mobiltelefonerne i bilerne forsøgt at tilkoble sig master længere inde på fastlandet, fremfor de nærmeste master, der er monteret broen. Da længere afstande til masterne giver dårligere dækning, har det været vigtigt at få rettet denne utilsigtede adfærd fra telefonerne. Dette er blevet løst, ved at optimere masterne på land.

Efter justeringerne i netværket lader det ifølge Telenor til, at kunderne nu har fået bedre mobildækning på Storebæltsbroen.

– ”Udfordringen var, at nogle af masternes signal inde på fastlandet kunne nås fra Storebæltsbroen og så gik nogle kunders mobil på dem. Ved at justere på masterne på fastlandet, har vi kunne sikre kunderne en mere optimal dækning via broens dækningsløsning,” fortæller Telenor til MereMobil.dk.

Rent teknisk er det Telenor og Telias fælles netværksselskab TT-netværket, der har står for optimeringerne i netværket omkring den befærdede bro. Mobilkunderne hos begge teleselskaber, har derfor fået glæde af ændringerne.

I Viborg måles mobildækningen med skraldebiler

På Storebælt kan der betales med teknologier som nummerpladebetaling og Brobizz. Du kan komme tæt på teknikken på betalingsaflægget ved at lytte til nedenstående episode af min tech-podcast – episode 60. Indslaget kan høres fra 12 minutter og 50 sekunder.

Du finder flere episoder af min tech-podcast her samt i din favorit-podcastapp på Android og iPhone.

Mere til historien

På selve Storebæltsbroen driver alle operatørerne et fælles netværk. På fastlandet har operatørerne deres egne master.