Viborg måler dækningen med skraldebiler

Skraldebiler har målt mobildækningen i Viborg kommune. Dataene skal nu bruges til dialog med teleselskaberne.

Viborg kommune har ligesom andre kommuner målt mobildækningen ved hjælp af skraldebiler. Det skriver DK nyt.

Viborg kommunes skraldebiler har over små tre måneder kørt rundt med mobiltelefoner, som har målt dækningen på 2G, 3G og 4G. Den konkrete målemetode kan ses her.

Mobiltelefonerne har målt dækningen på alle tre danske mobilnetværk fra TDC, TT-netværket (Telia/Telenor) og 3. Målingerne har vist en række områder, hvor dækningen ikke har været godt nok.

Målingerne vil kommunens it- og digitaliseringschef, Erik Sørensen, nu bruge til et dialogmøde med teleselskaberne.

– “Vi vil gerne være proaktive og sikre, at det i alle tilfælde ikke er os, der står i vejen for opsætning af nye master, der kan dække hullerne. Derfor har vi taget dialogen, så vi kender hinanden og har de rigtige kontaktpersoner, når der er brug for det – fx i forbindelse med køb eller leje af arealer til nye master,” siger Erik Sørensen til DK Nyt.

Viborgs borgmester, Ulrik Wilbek (V), er ifølge DK Nyt glad for kortlægningen, da dækningen er vigtig for alle kommunens borgere.

– “Mine kolleger i byrådet og jeg støder i forskellige sammenhænge på borgere og virksomheder i landdistrikterne, som fortæller, at de mangler mobildækning, der hvor de bor. Nu giver vi dem mulighed for at gå ind og se, hvilken leverandør, der dækker bedst på deres adresse,” siger han til DK Nyt.

Viborg kommune har lavet en oversigt over målingerne, som kan ses på viborg.dk/mobildaekning

Tilføjet 11. april 2019: Vores læsere skal være opmærksom på, at målingerne er foretaget på netværksniveau. Det betyder, at målingerne f.eks. ikke afspejler 3s nationale roaming aftale, og målingerne viser derfor udelukkende 3s egen radiodækning.

Mere til historien

Viborg kommune har ifølge DK Nyt allerede planer om nye mobilmaster i nogle af de områder, hvor målingerne har vist, at mobildækningen ikke er god nok.


Avatar

Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.